پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
فصلنامه رشد «آموزش جغرافیا» به پله صدم رسید

صدمین شماره فصلنامه رشد «آموزش جغرافیا» (ویژه‌نامه شماره 100) منتشر شد. این شماره به بررسی رویکرد این نشریه در 99 شماره گذشته و 28 سال تلاش در حوزه جغرافیا و آموزش آن از دریچه وزارت آموزش‌وپرورش می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شماره ۱۰۰ فصلنامه رشد‌ «آموزش جغرافیا» فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش منتشر شد. این شماره به بررسی فعالیت‌های این نشریه در 28 سال گذشته پرداخته است.

آغازگر این شماره یادداشتی از سیاوش شایان، با نام «ما را به سخت‌جانی خود این گمان نبود» است که به بهانه انتشار صدمین شماره به نقل خاطرات سال‌های فعالیت در مسوولیت سردبیری این نشریه می‌پردازد.

در «آخرین دیدار با گنج جغرافیا» به پرفسور محمدحسن گنجی و فعالیت‌های وی، همچنین مصاحبه‌ای که به‌مناسبت صدمین شماره فصلنامه انجام شده بود، پرداخته است. پروفسور گنجی پیش از انتشار صدمین شماره این فصلنامه به دیار ابدی شتافت.

مقاله «رشد آموزش جغرافیا در گذر زمان» نوشته سیدمهدی موسوی کاظمی است که به توصیف و تحلیل عنوان‌های 99 شماره گذشته این فصلنامه می‌پردازد. در طول حدود 28 سال انتشار این نشریه نویسندگان بسیاری با موضوع‌های گوناگون و روش‌های متنوع در نگارش مطالب همکاری داشته‌اند. این نوشتار به بررسی آماری مشخصات نویسندگان، گوناگونی موضوع‌ها و مسایل دیگر پرداخته است.

«یک مشکل کلیدی وجود دارد» عنوان گزارشی از میزگرد شناخت‌شناسی آموزش جغرافیا به‌قلم مهدی چوبینه است. در «سهم آموزش جغرافیا در 95 شماره مجله» مرضیه سعیدی به بررسی شماره‌های گذشته فصلنامه پرداخته است. براساس این بررسی 77/18 درصد مقاله‌ها، مطالب و گزارش‌های علمی ارایه شده در این نشریه به آموزش جغرافیا در ایران و سایر کشورهای جهان اختصاص یافته و بقیه دارای موضوع‌های جغرافیایی عام‌اند.

مطلب دیگر این شماره به موسسه مطالعات جغرافیایی سحاب می‌پردازد که «چتر سحاب بر فراز قله جغرافیای ایران» نام دارد. «هرچه با علم و معلمی پیوند بخورد جاودانه می‌شود» نیز عنوان گفت‌وگو با سعید بختیاری، مدیر موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی است.

«نخستین مقاله جغرافیایی من» را داریوش مهرشاهی از سال‌های تدریس و همکاری‌هایش با فصلنامه رشد «آموزش جغرافیا» نوشته است. «اطلس ملی ایران» نوشته بابک شمعی، مقاله‌ای‌ است که به تعریف اطلس، انواع و مشخصات و مزایای آن می‌پردازد و با نگاهی به مفهوم اطلس‌های ملی به وضعیت ایران در زمینه تهیه این اطلس‌ها اشاره می‌کند.

«معلم قلم به دست» از بهروز خاماچی، خوانندگان را با پدیدآورندگان قدیمی این فصلنامه آشنا می‌کند. «رمزنگاری» نیز درباره همراهی این فصلنامه با برنامه‌های درسی آموزش جغرافیا، نوشته کورش امیری‌نیا است. نازیلا بهمنی در «سفری دور، اما نزدیک» به دارالفنون و نقش آن در جغرافیای ایران اشاره می‌کند.

دیگر بخش‌های فصلنامه رشد «نشانگرهای صد شماره مجله رشد آموزش جغرافیا»، «صد قطره خون دل ما تقدیم تو باد» و «فلسفه علم جغرافیا و آموزش جغرافیا در ایران» نام دارند.

صدمین شماره فصلنامه رشد «آموزش جغرافیا» در 104 صفحه، شمارگان هشت هزار و 500 نسخه و بهای 650 تومان از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها