ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
با تکمیل شدن اطلاعات جمعیتشناسی، بایستی از مراجع درباره مشکل فعلیاش سؤال نماییم. یک راه خوب این است که از وی بپرسیم، «چه چیزی باعث شد که امروز به اینجا بیایی؟» یا «آیا میتوانی درباره مشکلاتی که داشتهای با من صحبت کنی؟» اجازه بدهید که مراجعین، مشکلاتشان را با کلمات خود توضیح دهند و شما نیز سعی کنید، در حین مصاحبه، وقتی که میخواهید درباره این موضوعات صحبت کنید، از کلمات آنها استفاده کنید. اگر مراجعی، حمله هراس، را یک «حمله استرس» مینامد، به جای این که به او بگویید درباره «حملات هراساش توضیح دهد، در مصاحبه، از او بخواهید، درباره «حملات استرساش» برایتان صحبت کند. وقتی درباره مشکل فعلی، صحبت میکنید، باید اطلاعاتی درباره تاریخچه این مشکل به دست آورید ـ چه مواقع این مشکل شروع شده است و چه دورهای را طی کرده است. در مورد اختلالاتی که ماهیت دورهای و گاه به گاه دارند، (مانند افسردگی)، بایستی ارزیابی کنید که تاکنون مراجع، چه تعداد اپیزودهای مجّزا را تجربه کرده است. همچنین میتوانید درباره تناوب ایجاد علایم، (مثلاً تعداد حملات هراسی که یک فرد در هفته دارد، یا مدّت زمانی که یک مراجع مبتلا به OCD، هر روز صرف وسواسها و اجبارها مینماید)، نیز اطلاعاتی جمعآوری کنید.
صفحات 81 و 82/ رفتار درمانی شناختی برای تازهکارها/ دبورا راث لدلی، برایان مارکس، ریچارد هیمبرگ/ ترجمه دکتر مهروش شمس اسفندآباد / انتشارات کتاب ارجمند و نسل فردا / چاپ اول/ سال 1391/ 384 صفحه/ 9900 تومان
نظر شما