به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری رییس جدید «مرکز نشر دانشگاهی» صبح امروز یکشنبه، دوم مهرماه و از ساعت 9 و 30 دقیقه در دفتر این مرکز برگزار شد.
دکتر بهمن حاجیپور در ابتدای این نشست، هدف اصلی این برنامه را تبادل اطلاعات و ارایه برنامههای پیش روی مرکز نشر دانشگاهی اعلام کرد و پیش از تشریح این مسایل، با محکوم کردن اهانت به پیامبر مهربانیها، هفته دفاع مقدس را تبریک گفت.
رییس «مرکز نشر دانشگاهی» برنامههای در دست اقدام این مرکز را به چهار بخش عمده تقسیم و تشریح کرد: به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید و برای دسترسی بهتر دانشجویان به منابع درسی مورد نیاز، مرکز نشر دانشگاهی اقدام به برگزاری همزمان نمایشگاههایی در دانشگاههای تهران کرده است تا دانشجویان بتوانند با تخفیف آثار مورد نیاز خود را تهیه کنند.
وی از دانشگاههای تربیت مدرس، صنعت آب و برق (شهید عباسپور)، صنعتی شریف، امیرکبیر، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و تربیت دبیر رجایی به عنوان دانشگاههای میزبان این نمایشگاهها نام برد و افزود: اگر در این مدت دانشگاه دیگری هم برای برپایی این نمایشگاه اعلام آمادگی کند نام آن دانشگاه هم به فهرست این مراکز افزوده خواهد شد.
حاجیپور درباره برنامه کاری این نمایشگاهها و چگونگی توزیع آثار گفت: کتابها بر اساس حوزههای مختلف به دو دسته «بستههای چندکتابی» و «کتابهای تکی» عرضه میشوند و افرادی که بستههای ارایه شده را تهیه کنند میتوانند تا 35 درصد از تخفیف استفاده کنند و باقی کتابها بین 10 تا 15 درصد تخفیف خواهند داشت.
وی درباره زمان برگزاری نمایشگاهها گفت: زمانبندی نمایشگاهها به تقویم دانشگاههای میزبان بستگی دارد ولی تمام نمایشگاهها تا 13 مهرماه به پایان خواهند رسید. کتابهای عرضه شده در نمایشگاه آثاری هستند که در مرکز نشر دانشگاهی و در حوزههای کشاورزی، فنی و مهندسی، علوم انسانی و عمومی منتشر شدهاند.
تشریح برنامههای مرکز نشر دانشگاهی در «طرح شعف» موضوع دومی بود که حاجیپور به آن پرداخت و در توضیح آن گفت: طرح شعف به معنای «شبکه عرضه فراگیر» کتابهای دانشگاهی است و تمام انتشارات حوزه کتابهای دانشگاهی میتوانند با ثبت نام در این طرح، امکان فروش آثارشان را از طریق مرکز نشر دانشگاهی به فراهم آورند.
به گفته حاجیپور این فروش از دو روش انجام میپذیرد که نخستین شیوه، عرضه کتابها در نمایشگاه دایمی مرکز نشر دانشگاهی در خیابان انقلاب شهر تهران و دومین روش فروش اینترنتی کتابها از طریق سامانه این مرکز به نشانی www.iup.ir است.
رییس «مرکز نشر دانشگاهی» افزود: یکی از برنامههای در دست اقدام انجمن که از زمان ریاست قبل آغاز شده، ارایه کارتهای خرید به علاقهمندان است. این کارتها قرار است با همکاری بانک پاسارگاد تهیه شوند و در اختیار دانشجویان قرار بگیرند و اعتبار 30 و 50 هزار تومانی دارند. دانشجویان میتوانند با تهیه این کارتها و پرداخت هزینه اولیه، حدودا به میزان دو برابر اعتبار موجود در کارت، کتابهای دانشگاهی را خریداری کنند.
وی در زمان پاسخگویی به سوالات خبرنگاران، در توضیح نحوه ارسال آثاری که به صورت اینترنتی فروخته میشوند و میزان هزینه پستی که به خریدار تحمیل میشود گفت: در تلاشیم راهکاری ارایه دهیم که هزینه پست بین ناشر، خریدار و اداره پست تقسیم شود و خریدار هزینه کمی را برای پست بپردازد.
تقویت کتابخانههای دانشگاهی سومین برنامهای بود که حاجیپور به تشریح آن پرداخت و گفت: با همکاری معاونت وزارت علوم در صددیم تمامی آثار منتشر شده از سوی نشر دانشگاهی را که قریب هزار و 500 عنوان است در اختیار دانشجویان قرار دهیم. این کتابها با تخفیف حدود 50 درصدی فروخته میشوند که 20 درصد از تخفیف بر عهده مرکز نشر دانشگاهی است و 30 درصد مابقی را معاونت پژوهشی تقبل میکند.
چهارمین طرح مورد بررسی در مرکز نشر دانشگاهی، عرضه بینالمللی کتابهای مرکز نشر دانشگاهی است که حاجیپور آن را راهی برای انتقال و صادرات دانش میداند. وی در اینباره گفت: مرکز نشر دانشگاهی وظیفه خود میداند کتابهای منتشر شده خود را به تمام فارسیزبانان عرضه کند که در مرحله نخست با سفارت کشورهای افغانستان و تاجیکستان مذاکرههایی شده تا دانشجویان این کشورها هم بتوانند آثار مورد نیاز خود را از طریق سایت ما خریداری کنند.
تبدیل مرکز نشردانشگاهی به مرکز نشر جهان اسلام، توسعه نشریان و مجلات منتشر شده از سوی این مرکز و همچنین چاپ کتابهای درسی جدید که در عرصههای نوآورانه نوشته شدهاند از دیگر برنامههایی است که حاجیپور از آنها به عنوان برنامههای مرکز نشر دانشگاهی نام برد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار «ایبنا» درباره میزان ضرورت کتابهای الکترونیک و زمان رویآوردن مرکز نشر به سمت تولید این آثار گفت: طبق کنسرسیوم محتوای ملی که در سال 1389 مطرح شد، تولید کتاب الکترونیک در برنامه کار قرار گرفته و یکی از مراکز فعال آن، مرکز نشر کتاب دانشگاهی است.
حاجیپور درباره کیفیت آثاری که مرکز نشر ارایه خواهد داد گفت: در صددیم کتابها را به گونهای در قالب الکترونیکی عرضه کنیم که امکان جستوجو را در اختیار مخاطب قرار دهد و مشاوران مرکز در تلاشند این آثار را در ظاهری جذاب و مفید در اختیار دانشجو قرار دهند.
رییس «مرکز نشر دانشگاهی» درباره تاثیر افزایش بهای کاغذ بر بهای پشت جلد کتابهای این مرکز گفت: اولویت مرکز کتابهایی بوده که در گروه آثار درسی مورد نیاز و ضروری قرار میگیرند و تلاش کردهایم در این آثار افزایش قیمت نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه تمام هزینههای مرکز نشر از راه درآمدهای اختصاصی مرکز به دست میآید افزود: سعی کردهایم کمترین فشار را به دانشجو وارد کنیم و افزایش قیمتها بین صفر تا 25 درصد بوده است.
حاجیپور درباره اعتراض برخی کتابفروشیهای نسبت به برگزاری نمایشگاه کتاب در دانشگاههای تهران در آغاز سال تحصیلی گفت: به هر حال فضای رقابتی در صنعت نشر حاکم است و ما بنا نداريم که مزاحم بخش خصوصی بشویم و به آنها ضربه بزنیم. فعالان حوزه نشر میتوانند با انجمنهایی که دارند و همچنین برنامههایی که تدوین میکنند راهی را بیابند که به کمک آن فروش بهتری داشته باشند.
مركز نشر دانشگاهی به عنوان نهادی علمی، فرهنگی، آموزشی و انتشاراتی در سال ١٣٥٩، پس از تشكيل ستاد انقلاب فرهنگی ابتدا با نام «كميته ترجمه و تاليف و تصحيح كتابهای دانشگاهی» آغاز به کار کرد و مركز نشر دانشگاهی از آبان ١٣٨٣ فعاليت خود را زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوری ادامه داد.
یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
نظر شما