یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
نقش رسانه در آگاهی بخشی سیاسی و اجتماعی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

جهالت برای جامعه زیانبار است

در جامعه‌ای که رسانه‌ها، مردم را از واقعیت‌ها و رویدادهای سیاسی آگاه نسازند و اخبار و اطلاعات اجتماعی را نقد و تحلیل نکنند، در واقع، با کم اهمیت نمودن مسائل اساسی جامعه و بزرگنمایی مسائل کم اهمیت، اذهان مردم را از امور واقعی و عینی، دور می‌سازند و آنها را به کنشگرانی منفعل تبدیل می‌‌کنند که قدرت استقلال عمل و اندیشه ورزی نخواهند داشت. در چنین شرایطی، جامعه دچار رکود و بی‌توجهی سیاسی می‌شود و مشارکت به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. دولت‌مردان و سران حکومتی نیز در صدد سوء استفاده از قدرت برمی‌آیند و در سطح خارجی، بیگانگان و دشمنان به آسانی و بدون مقاومت مردم، در کشور، نفوذ و اهداف خود را عملی می‌کنند. بنابراین، نقش اثرگذار مردم وآگاه بودن آنها در جامعه، مسلّم به نظر می‌رسد.
امام خمینی قدرت بخشیدن به توده‌ها را هدف فعالیت‌های سیاسی خود قرار داده بود. ایشان معتقد بود اگر بخواهیم مردم را تنها به اطاعت واداریم، دیگر مردمی آگاه و در صحنه نخواهیم داشت. به نظر ایشان، جهالت و ناآگاهی مردم برای حکومت زیان‌بار است، زیرا دیگر نمی‌‌توانند حکومت را پالایش کنند و از خطا بازدارند.

صفحه 65 / نقش رسانه در آگاهی بخشی سیاسی و اجتماعی/ مهدیه یاوری وثاق/ انتشارات مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما/ چاپ اول/ سال 1391/ 176 صفحه/ 4500 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها