سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
فقه تربیتی (مبانی و پیش‌فرض‌ها)

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

 نسبت در هدف 

هدف علم اخلاق، جهت دادن به انسان در زمینه افکار، احساس‌ها و رفتارها، به سوی خودسازی و ارزش‌های اخلاقی؛ ولی دانش تربیت درصدد حمایت علمی و نظری، پشتیبانی فکری و الگودهی راهبردی برای فرایند تعلیم و تربیت است. تا اینجا بین هدف این دو دانش هماهنگی‌ای نیست. با تأمین اهداف دانش تربیت، فرایند ارتقای کیفی می‌یابد و به هدف تربیت (ایجاد تغییرهای مطلوب در انسان دیگر) نزدیک می‌شود که در این امر می‌تواند نقطه امیدی برای تشابه و تعامل بین این دو دانش باشد. به بیان روشن‌تر، هدف دانش اخلاق و دانش تربیت (با واسطه)،‌ جهت دادن افکار، علایق، عواطف و رفتارهای فرد به سمت مطلوب و ارزش‌های تعریف شده است. البته از لحاظ رویکرد با هم متفاوت هستند؛ دانش اخلاق، این هدف را در وجود خود فرد دنبال می‌کند و دانش تربیت (و فرایند تربیت) این هدف را در وجود شخص دیگر می‌جوید. دانش اخلاق (و فرایند تخلّق) از رهگذر «خودسازی» و دانش تربیت (و فرایند تربیت) برای «دگرسازی» و «متربی‌پروری» به سمت هدفشان در حرکت هستند.

صفحه 224 / فقه تربیتی (مبانی و پیش‌فرض‌ها)/ علیرضا اعرافی/ انتشارات موسسه فرهنگی اشراق و عرفان/ چاپ اول/ سال 1391/ 560 صفحه/ 12000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها