جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
جوایز معتبر آکوتاگاوا و نائوکی ژاپن برندگانشان را شناختند

امسال دو نویسنده زن ژاپنی دو جایزه معتبر آکوتاگاوا و نائوکی را به خانه بردند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ژاپن دیلی پرس، صدو چهل و هفتمین جایزه آکوتاگاوا که در بخش ادبیات داستانی اهدا می شود، به ماکی کاشیمادا برای داستانی با عنوان «سیاحت سرزمین مرگ» رسید. میزوکی تسوجی مورا نویسنده مجموعه داستان «داشتن یک رویا بدون یک کلید» نیز به عنوان صدو چهل و هفتمین دریافت کننده جایزه نائوکی نام خود را در تاریخ ادبیات ژاپن ثبت کرد.
 
کاشیمادا 35 ساله از توکیو از سال 1998 در حالی که هنوز دانشجوی کالج بود، نوشتن به صورت حرفه ای را آغاز کرد. امسال چهارمین باری بود که او برای دریافت این جایزه نامزد می شد. داستان او در نسخه بهار مجله بونگی که یک مجله ادبی ژاپنی است منتشر شد و داستان یک زن جوان را روایت می کند که برای فرار از دست مادر و برادرش ازدواج می کند. اما همسر او هم مشکلات دیگری دارد و به نظر می رسد شادی در زندگی او جایی نداشته باشد. به گفته یکی از اعضای گروه داوری این داستان نگاهی عیمق به تاریخ ژاپن و زندگی فردی در آن دارد. 

تسوجی مورای 32 ساله نیز برای سومین بار نامزد دریافت جایزه نائوکی شده بود. او از سال 2004 به صورت حرفه ای به نوشتن روی آورده و در همین مدت چندین جایزه معتبر دریافت کرده است. این کتاب او متشکل از پنج داستان است که در آن ها زندگی زنان و امیدهایشان مطرح شده است. این کتاب که به سرعت به کتابی پرفروش در ژاپن بدل شد به گفته یکی از اعضای کمیته داوری عرضه کننده شرارت های کوچک زندگی زنان و در عین حال امیدهایشان به خواننده است. 

جایزه آکوتاگاوا که به رمان نویسان برجسته ژاپنی تعلق می گیرد، به یاد رمان نویس ژاپنی رینوسکو آکوتاگاوا در سال 1935 تاسیس شده است. املای نام این نویسنده در فارسی بسیار متفاوت است و  ریونوسکه آکتاگاوا نیز استفاده شده است. جایزه نائوکی نیز به یاد سانجوگو نائوکی نویسنده اهدا می شود. این دو جایزه هر سال دو بار اهدا می شوند تا مشوق نویسندگان ژاپنی باشند. کاشیمادا و تسوجی مورا برندگان دور دوم این جایزه در سال 2012 بودند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها