جمعه ۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
عبدالعظیم فریدون: ناشران کم‌تولید کتاب کودک تعطیل می‌شوند

عبدالعظیم فریدون، مدیر انتشارات «محراب قلم» بی‌تاثیر بودن مخاطب کتاب کودک در انتخاب این آثار، هزینه بالای آماده‌سازی و انتشار کتاب‌های کودک و وجود نداشتن سیستم توزیع مناسب را از جمله مشکلات حوزه نشر کتاب‌های کودک و نوجوان دانست و پیش‌بینی کرد ناشران کم‌تولید کتاب کودک مجبور به تعطیلی و ناشران بزرگ کم‌تولید می‌شوند.-

عبدالعظیم فریدون در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره برخی از مشکلات اختصاصی نشر کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: یکی از این مشکلات این است که کودک خودش نمي‌تواند به صورت مستقل کتاب تهیه کند و برای خرید کتاب به خانواده مستقل است. خانواده‌ها هم یا به دلیل مشغله زیاد یا گران بودن کتاب کودک تمایلی به خرید کتاب نشان نمی‌دهند در حالی‌که بزرگسال هر وقت بخواهد کتابی  بخرد این‌کار را می‌کند.

مدیر انتشارات «محراب قلم» ادامه داد: یکی دیگر از مسایلی که در انتشار کتاب کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است جذابیت آثار کودک در متن و کتابسازی است. متاسفانه هم‌اکنون ناشران به دلیل مشکلات اقتصادی، بیشتر به سراغ کتاب‌های سهل و آسان می‌روند و به این عوامل تاثیرگذار توجه نمی‌کنند.

وی یکی دیگر از مشکلات عرصه انتشار کتاب کودک را نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دانست و در این‌باره توضیح داد: کتاب کودک باید به صورت چهار رنگ چاپ شود و به همین دلیل انتشار آن به سرمایه کلانی نیاز دارد اما با اوضاع نامناسب اقتصادی این روزها، انتشار کتاب کودک به کاری دیربازده تبدیل شده است و به همین دلیل ناشران این حوزه یا کتاب کودک منتشر نمی‌کنند یا کتاب‌های نامناسب منتشر مي‌کنند.

وی توزیع کتاب‌ کودک را یکی دیگر از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: در عرصه کتاب کودک تعداد ناشران از کتابفروشی‌ها بیشتر است و در بین کتابفروشی‌های موجود هم اگر مقایسه‌ای صورت پذیرد متوجه مي‌شویم که تعداد کمی کتابفروشی تخصصی کودک و نوجوان وجود دارد.

این ناشر درباره توجه ناشران به آثار تالیفی و ترجمه‌ای اظهار کرد: به دلیل بیماری صنعت نشر، بیشتر ناشران به سراغ کتاب‌های ترجمه می‌روند و از ترجمه هم آثار سهل از نظر متن و آماده‌سازی را انتخاب می‌کنند و این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود. یکی از این مشکلات این است که برخی کتاب‌ها با فرهنگ ما سازگار نیستند و یا از نظر زیبایی‌شناسی، سلیقه مخاطب را از بین مي‌برند.

وی افزود: در بحث کتاب‌های علوم شاید نیازمند ترجمه باشیم اما در قصه و شعر باید به سراغ آثاری با ساختار محکم برویم و هر کتابی را ترجمه نکنیم اما متاسفانه این موضوع مورد توجه برخی از ناشران قرار نمی‌گیرد و در نتیجه نسبت تالیف به ترجمه در کتاب‌های کودک کشورمان قابل توجه نیست.

فریدون در پاسخ به این سوال که برای ساماندهی به نشر کتاب‌های کودک کدام یک از ابزارهای کنترلی یا حمایتی مناسبند، گفت: کنترل در این عرصه معنا ندارد. مسوولان باید توجه کنند که در یک کشور اسلامی فرهنگ حرف اول را می‌زند و زیربنای فرهنگ تربیت کودک است. در مسایل تربیتی نیز کتاب و سایر محصولات آموزشی عنصر اصلی به شمار می‌رود. من از مسوولان می‌خواهم اعلام کنند چه حمایتی از ناشران صورت گرفته است؟

وی ادامه داد: حمایت از اثر خوب در تمام دنیا رسم است؛ یکی از عوامل رشد در هر عرصه‌ای به کار بردن تشویق و تنبیه است اما متاسفانه چند سالی است که در جشنواره‌های مختلف اثر به عنوان کتاب برگزیده در بخش‌های مختلف اعلام نمی‌شود. اگر کتاب خوبی منتشر نشده که در این جشنواره‌ها به عنوان برگزیده انتخاب شود پس چه کسی باید پاسخ‌گو باشد؟ رهبر معظم انقلاب تا کنون دو بار از وضعیت کتاب کودک انتقاد کرده‌اند و من از مسوولان مي‌خواهم که عملکردشان را در قبال اصلاح مشکلات اعلام کنند.

مدیر انتشارات «محراب قلم» در پاسخ به این سوال که آیا مافیایی در عرصه انتشار و توزیع کتاب وجود دارد، اظهار کرد: وقتی مشکلات به وجود می‌اید همه از مافیا حرف می‌زنند اما این اصطلاح سخیفی است و چنین مافیای وجود خارجی ندارد. در نشر کتاب‌های بزرگسال شاید سلیقه‌های شخصی و انتشار کتاب‌های دوست و آشنا مشاهده شود که آن‌هم به دلیل کمبود امکانات است اما چیزی به عنوان مافیا وجود ندارد.

وی اضافه کرد: این موضوع درباره‌ توزیع کتاب هم صدق مي‌کند. در این حوزه پخشی بزرگی وجود ندارد. کسانی که در توزیع فعالند معمولاً به اندازه فضای ساختمانی که در اختیار دارند مي‌توانند کتاب توزیع کنند و به خاطر همین محدودیت به سراغ کتاب‌های پرفروش می‌روند؛ البته برای پخش کتاب کودک همین شرکت‌های پخش هم وجود ندارند. 

فریدون آینده نشر کتاب‌ کودک و نوجوان را ناامید کننده توصیف کرد و گفت: به دلیل محدودیت واردات کاغذ و مشکلات اقتصادی عرصه بر ناشران کم تولید تنگ می‌شود و بسیاری از آن‌ها مجبور می‌شوند کسب و کارشان را تعطیل کنند. این محدودیت‌های اقتصادی بر ناشران بزرگ هم تاثیرگذار است؛ بالا رفتن هزینه‌ها و پایین آمدن قدرت خرید مردم باعث می‌شود که ناشران بزرگ هم تولیدشان را بسیار محدود کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها