سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶
«مدیریت زمان» کتابی بر اساس نظریه‌های جدید مدیریتی

«مدیریت زمان» نوشته زینب کریمیان عنوان کتابی است که به تازگی منتشر شده است. مولف در این اثر، کلاس درس را به عنوان یک سیستم اجتماعی و معلم را به عنوان مدیر کلاس درس در نظر گرفته است که باید کارکردهای مدیریت کلاس درس را بر اساس نظریه‌های جدید مدیریت محقق سازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، توجه به معلمان به عنوان مدیر کلاس درس دیدگاه و رویکردی جدید اما توسعه یافته است. این رویکرد به دلیل تحولات و تغییرات سریع اجتماعی، آموزشی و حرفه‌ای‌تر شدن معلمان بیش از پیش مورد توجه صاحب‌نظران علوم تربیتی به‌ویژه برنامه‌ریزان آموزشی، برنامه‌ریزان درسی و مدیریت آموزشی قرار گرفته است. در این رویکرد، معلمان، مدیرانی‌ به‌شمار می‌آیند که برای حفظ نظم و کنترل کلاس درس و فعالیت‌های آموزشی باید کارکردهای مدیریتی را با توجه به شرایط برای افزایش اثربخشی و کارایی کلاس درس با دقت به کار گیرند.

تقی آقاحسینی، در بخش پیشگفتار کتاب «مدیریت زمان» کلاس درس را یک گروه یا سیستم اجتماعی که تمام عناصر و اجزای سیستم‌های اجتماعی را دربردارد، معرفي كرده است. وی در این بخش از کتاب عنوان کرده که کارکرد این سیستم اجتماعی(کلاس درس) مستلزم مدیریتی پویا و اثربخش است.

مخاطبان با مطالعه این اثر می‌آموزند که معلمان کارکردهای مدیریت آموزشی را در سطح کلاس درس باید با کیفیتی خاص و مهارت‌های ویژه‌ای به کار گیرند تا به یک کلاس درس سالم و پویا دست یابند. اداره کلاس درس به مراتب از اداره مدارس پیچیده‌تر بوده و بیش از آن، مستلزم کسب مهارت‌های مدیریتی است. 

همچنین مخاطبان می‌آموزند که مدیریت کلاس درس نیز مانند بقیه مدیریت‌ها بستگی به نگرش آن‌ها به انسان‌ها، ساختار سازمان، اهداف آموزشی و مفهوم تعلیم و تربیت دارد. بنابراین، اداره کلاس‌های درس نیز می‌تواند با توجه به نظریات کلاسیک، روابط انسانی و سیستمی و با سبک‌های مختلف رهبری، مدیریت شود.

مولف در کتاب «مدیریت زمان» کلاس درس را به مثابه یک سیستم اجتماعی و معلم را به عنوان مدیر کلاس در نظر گرفته که باید کارکردهای مدیریت کلاس درس یعنی طراحی و سازماندهی، رهبری، نظارت و کنترل و ارزشیابی را بر اساس نظریه‌های جدید مدیریت به ویژه نظریه مدیریت کیفیت جامع و بهبود مستمر محقق سازد.

در بخش نخست این اثر، مولفه‌های کلاس درس یعنی ماهیت کلاس درس، معلمان در نقش مدیران کلاس درس، منابع اقتدار معلمان، نظریات مدیریت کلاس درس، سبک‌های مدیریت کلاس درس و مدیریت کلاس درس فرایندمدار توضیح داده شده‌اند.

مخاطبان در بخش دوم این نوشتار با طراحی و سازماندهی کیفی کلاس درس، رهبری کیفی، نظارت و کنترل کیفی، ارزشیابی کیفی کلاس درس و جو یادگیری اثر بخش که در مجموع کارکردهای مدیریت کلاس درس فرایندمدار را تشکیل می‌دهند، آشنا می‌شوند.

همچنین مولف در بخش سوم کتاب «مدیریت زمان» تحقیقات مربوط به مدیریت کلاس درس را مطرح و جمع‌بندی کرده است. در بخش ضمایم نیز ابزارهای یک تحقیق میدانی برای سنجش کارکردهای مدیریت کلاس درس به چشم می‌خورند.

چاپ نخست کتاب «مدیریت زمان» اثر زینب کریمیان با شمارگان 500 نسخه، 143 صفحه و بهای شش هزار و 900 تومان به تازگی از سوی انتشارات قلم علم منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط