شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۸
ادبيات پايداري در نبرد با فراموشي

خراسان جنوبی در زمینه نویسندگی و ادبیات پایداری در مقایسه با سایر استان‌های کشور عمکرد خوبی ندارد و نبود نویسنده زبده و بی توجهی اقشار مختلف به اين نوع از ادبيات، مهم ترین آفت ادبیات پایدای در خراسان جنوبی است.-

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- پس از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحميلي، نویسندگان و شاعران به عنوان پیشگامان فکری کشور سعی کردند همگام با رزمندگان در مسیر جنگ حرکت كنند و جوانان و نوجوانان را در قالب ابیات و نوشته‌های خود به مبارزه با رژيم متجاوز حزب بعث عراق و دفاع از خاک کشور تشویق کنند. بر همین اساس، در دوران جنگ و پس از اتمام آن، گونه‌ای از ادبیات و نوشته‌ها ایجاد شد که به آن ادبیات پایداری یا دفاع مقدس می‌گویند.

این گونه از ادبیات در تاریخ دفاع مقدس از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است، به نحوي که بخش مهمی از ادبیات ما را ادبیات پایدار تشکیل می‌دهد. مدتي پس از پايان جنگ، قدري از این ادبیات غفلت شد ولی نویسندگانی همچون شهيد سيدمرتضي آوینی دوباره جایگاه و ارزش این ادبیات را به جامعه یادآوری کردند وامروزه همه می‌دانند ادبیات پایداری علاوه براین که یاد امام(ره) ، رزمندگان وارزش‌های دفاع مقدس را زنده نگه‌ می‌دارد، مهم ترین ابزار مقابله با تهاجم فرهنگی و ترویج اصول اخلاقی در جامعه است.

دراین گزارش جایگاه ادبیات پایداری ونویسندگان این بخش در استان خراسان جنوبی از نگاه کارشناسان منعكس شده است.

آفتي به نام «نبود نویسنده متخصص»

معاون فرهنگی حوزه حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی، نبود نویسنده متخصص در حوزه دفاع مقدس را مهم ترین آفت این بخش از ادبیات ونویسندگی در خراسان جنوبی دانست.

مهدی رحیم‌آبادی با بیان این‌که نویسنده توانا و ماهر در حوزه دفاع مقدس خراسان جنوبی وجود ندارد، گفت: استقبال مردم از کتاب‌هاي حوزه دفاع مقدس خوب است ولی بی‌توجهی به محتوا و شیوه نگارش در نوشتن خاطرات و کتاب‌ها باعث شده قشر جوان و نوجوان جامعه از این مكتوبات استقبال نکنند.

وی افزود: مهم‌ترین شاخصه در اقبال عمومی به کتاب دفاع مقدس، توجه به نگارش و قابل فهم بودن موضوع است. برهمین اساس، منابعی که این دو ویژگی را ندارند، با استقبال عموم مخاطبان مواجه نمی‌شوند.

معاون فرهنگی حوزه حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبي ادامه داد: انتشار کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس مهم ترین نیاز استان است و اكنون مهم ترین اولویت اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی، انتشار آثار دراین زمینه است.

رحيم‌آبادی با بیان این که ادراه حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حمایت مادی ومعنوی همه جانبه‌ای از نویسندگان وکتاب‌هاي حوزه دفاع مقدس می کند، یادآور شد: بی‌توجهی به آثار منتشر شده در این حوزه موجب انتشار کتاب‌هایی بدون مخاطب عام در این حوزه خواهد شد.

نبود ساختارو اصول مدون نویسندگی

مسوول انجمن نویسندگان ادبیات پایداری خراسان جنوبی، نبود ساختار و  اصول مدون برای نوشتن متون دفاع مقدس را مهم ترین مشکل نویسندگان این حوزه عنوان کرد.

حسن ساجدی اظهار كرد: یکی از مهم ترین مشکلات نویسندگانی که به حوزه ادبیات پایداری وارد می شوند، این است که اصول نگارش و برنامه راهبردی منظمی در این حوزه وجود ندارد و همین موضوع موجب برخورد سلیقه‌ای نویسندگان در این حوزه شده است.

وی افزود: در گذشته، حمایت مادی ومعنوی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس صورت نمی گرفت و تنها در سال‌های اخیر است که به نویسندگان این حوزه توجه می‌شود.

مسوول انجمن نویسندگان ادبیات پایداری خراسان جنوبی با بیان این‌که تربیت نویسنده در حوزه ادبیات دفاع مقدس، مهم‌ترین نیاز استان و کشور است گفت: بی‌توجهی به این موضوع تبعات فرهنگی زیادی برای نسل آینده به دنبال دارد.

ساجدی یادآورشد: تدوین سند جامع حوزه ادبیات پایداری و مشخص کردن آینده و راهبردهای این حوزه، گام‌هاي موثری در کاهش و حل مشکلات حوزه ادبیات پایداری در خراسان جنوبی وسطح کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط