چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۱
نشست تخصصی «حکایت شعر» برگزار شد

نشست تخصصی «حکایت شعر» با بررسي سروده‌هاي محمدسعید میرزایی در حوزه هنري یرگزار شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نهمین نشست تخصصی «حکایت شعر» با موضوع بررسی سروده‌های محمدسعید میرزایی و با حضور چیستا یثربی و محمد رمضانی‌فرخانی عصر دیروز (9 خرداد) در حوزه هنری برگزار شد.

یثربی شاعر، نمایشنامه‌نویس و منتقد ادبی، در این برنامه به بررسی عناصر شعری در آثار میرزایی پرداخت.

وی در بخشی از سخنانش گفت: یکی از مسایل مهم برای شاعر مخاطب‌شناسی است، به‌گونه‌ای که مخاطب بتواند با شاعر همذات‌پنداری کند.

یثربی ادامه داد: شاعری موفق است که به دلیل تنوع شعری‌اش در انتخاب و جذب مخاطبان گوناگون موفق عمل کند. حافظ و قیصر امین‌پور نمونه‌ای از چنین شاعرانی هستند که در مخاطب‌شناسی استاد بوده‌اند و از این روی شعر آن‌ها خوانندگان زیادی داشته است. 

وی افزود: میرزایی در شعر بیش فعالی ذهنی دارد، نمی‌گویم او در میان شاعران بیش فعال ذهنی بهترین است، اما به اعتقاد من او جزو شروع کنندگان این نوع بیش فعالی ذهنی در عرصه شعر است. 

این نمایشنامه‌نوس عناصری چون اسطوره، حماسه و قهرمانی، زن، ایمان شدید به عشق، شهود شاعرانه، ساختارشکنی، بیان تضادهای روحی، غم غربت(نوستالژی)، جسارت و خشونت را از عناصر کلیدی شعر میرزایی برشمرد.

وی یادآور شد: میرزایی شاعری است که نهاد و ناخودآگاهش را از طریق شعر بیرون می‌ریزد و آشکار می‌کند. شعر او به شدت برخاسته از درونیات و ناخودآگاه او است.

میرزایی نمره قبولی را کسب کرده است 

رمضانی فرخانی، دیگر منتقد حاضر در این جلسه گفت: طبق یک باور، هر چه سطح اثر پایین‌تر باشد،همذات پنداری با آن شعر بیشتر صورت می‌گیرد. این باور سبب تنزل سطح شعر به بهای به دست آوردن همذات پنداری می‌شود. معتقدم نباید به هر قیمتی به اين امر تن داد.

وی با تاکید بر این موضوع که باید دلایل موفقیت شاعرانی چون حافظ یا مولانا را بررسی کرد، توضیح داد: یکی از مهم‌ترین دلایل جهانی شدن شعر مولانا نه همذات‌پنداری، بلکه این واقعیت است که مولانا به‌ویژه در غزل‌هایش مخاطب را به بازی می‌گیرد و سهمی برای مخاطب در نظر گرفته می‌شود.

این شاعر افزود: من معتقدم هنر متعالی مخاطب را مبهوت می‌کند.

وی درباره شعر میرزایی اظهار داشت: میرزایی از سویی می‌تواند با همه تجربه‌ها و دل‌مشغولی‌های گذشته‌اش راهی را که تاکنون پیموده ادامه دهد، اما از سویی دیگر می‌تواند زبان ویژه خودش را انتخاب کند و متمایز از دیگر شاعران به شاعری ادامه دهد تا کسی نتواند به تقلید از او شعر بگوید. 

رمضانی‌فرخانی با بیان این‌که گاهی از هست‌ها سخن می‌گوییم و گاه از بایدها، افزود: اگر بخواهیم به هست‌ها نگاه کنیم، میرزایی نمره قبولی را کسب خواهد کرد، اما من در این‌جا از بایدها سخن می‌گویم و فکر می‌کنم میرزایی باید فراتر از این‌ها باشد.

افتخار می‌کنم شاعر انقلاب قلمداد شوم
میرزایی نیز در پایان این برنامه گفت: این‌ موضوع را که به طور ناخودآگاه شعر می‌گویم  می‌پذیرم و از این‌که آثارم نقد روانکاوانه شوند، همواره گریزان بوده‌ام؛ چراکه معتقدم این نوع نقد ناخودآگاهی شاعر را از او می‌گیرد و ممکن است شاعر نتواند حتی یک سطر هم بنویسد.

وی ادامه داد: خشونتی که در شعرهایم دیده می‌شود، متاثر از جنگی است که در کودکی تجربه کرده‌ام، به‌طوری که جنگ و خشونت بخشی از حافظه ما شده است.

این شاعر توضیح داد: به دلیل کاربرد ناخودآگاه و شهود در سرایش شعرهایم گمان می‌کنم اگر مضامین ارزشی یا مذهبی نیز در این شعرها وجود دارد ناشی از همان ناخودآگاه و شهود است، از این رو اگر شاعر آیینی یا شاعر انقلاب خوانده شوم باعث افتخار من است.

وی در پایان جلسه دو غزل از سروده‌های جدید‌ش را قرائت کرد. 

نهمین نشست تخصصی «حکایت شعر» سه‌شنبه(9 خرداد)  ساعت 16 در سالن شماره دو تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط