جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۱
مافی: «سطرهای گنگ» رگه‌های پست‌مدرن دارد

امیررضا مافی که کتاب داستانی «سطرهای گنگ» او به تازگی توسط انتشارات سوره‌سبز منتشر شده، معتقد است: تاكنون اثر پست‌مدرن در حوزه ادبيات دفاع‌مقدس نوشته نشده است. البته من ادعايي براي اطلاق عنوان پست مدرن به «سطرهاي گنگ» ندارم، اما معتقدم كه رگه‌هايي از چالش فُرمی در آن ديده مي‌شود.-

اميررضا مافي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: «سطرهای گنگ» با نگاهی به 8 جلسه گفت‌وگوي دو نفر از اميران ارتش با یکدیگر به نام‌هاي «مرتضي محمدي» و «غلامحسين دربندي» نوشته شده است.

وي با اشاره به اين‌كه اين گفت‌وگو در طول چند سال توسط هيات معارف جنگ سپهبد شهيد علي صيادشيرازي ضبط شده، ادامه داد: ابتدا متن 300 صفحه‌اي اين گفت‌وگوها را مطالعه كردم و در آن، خاطراتي پراكنده و بي‌ارتباط به هم را ديدم و به نظرم آن‌ها به صورت مستقل، قابليت و ظرفيت پرداخت داستاني نداشتند. برای همین مجبور شدم که بر خلاف جريان خاطرات، خودم را به جاي راوي قسمت‌های اصلی بگذارم و شخصیت بهرام را وارد اثر کنم. 

مافی يادآور شد:‌ بهرام شخصيت اصلي داستان «سطرهاي گنگ»، ‌خيالي و ساخته و پرداخته ذهن من است و با دغدغه‌های امروزی‌ام، راوی حوادث پیرامون مرتضی محمدی در روزگار جنگ مي‌شود. به خاطر علاقه و شرایط موجود در قصه تصمیم گرفتم، بعضی از تکنیک‌های ادبیات پست مدرن را در نگارش «سطرهای گنگ» مدنظر قرار دهم.

وی درباره اين سبك داستان‌نويسي در كتاب «سطرهاي گنگ» اظهار كرد: بهرام در سه فصل از اين اثر، گزارشگر اتفاقات جنگ است و در نیم‌فصل‌های دیگر همسر بهرام، زهرا و یا مرتضی محمدی با قلمی خیالی راوی داستان هستند؛ یعنی سه راوی با چهار نوع روایت. در واقع داستان «سطرهاي گنگ» پست مدرن نيست بلکه از برخی از ویژگی‌های این گونه بهره برده است. 

نويسنده كتاب «كيمياي مجنون» با اشاره به اين‌كه یکی از مولفه‌های داستان‌هاي پست مدرن‌ داشتن خرده روایت است، يادآور شد: تاكنون اثري با چنين سبكي در حوزه ادبيات دفاع‌مقدس نوشته نشده است. البته من ادعايي براي اطلاق عنوان پست مدرن به «سطرهاي گنگ» ندارم، اما معتقدم رگه‌هايي از چالش فُرمی در آن ديده مي‌شود و در واقع اثر را باید در بستر شرایط خودش سنجید.

اميررضا مافي در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا درباره جايگاه سبك پست مدرن در آينده ادبيات دفاع‌مقدس گفت: ما در ادبيات دفاع‌مقدس،‌ زمينه و شرايط متعارض نشان دادن واقعیت‌ها و شخصيت‌های حقیقی را نداريم.

وي با اشاره به رمان‌های دفاع‌مقدس و مساله دوری مخاطبان از این‌گونه آثار گفت: این در حالی است که داستان‌های درباره جنگ جهانی دوم توسط نویسندگان بزرگ نوشته شده‌اند اما نویسندگان ما، بیشتر به سمت خاطره‌نگاری جنگ رفته‌اند و همان رمان‌های محدود هم با ظاهر و محتوایی که مخاطب را جذب کنند، چاپ نمی‌شوند. 

مافی تاکید کرد: مخاطب به دلیل برخی تکرارها در سوژه‌ها گمان می‌کند که با آثار سطحی روبه‌روست. درحالی که باید تلاش کنیم به کیفیت آثار، بیشتر از کمیت آن‌ها توجه کنیم. 

خالق کتاب «روایت یک مرد» یادآور شد: من در کتاب «سطرهای گنگ» سعی کردم‌ تا رویکرد جدیدی داشته باشم و مخاطبان و منتقدانی که گرایشی به سمت آثار این حوزه ندارند را جذب آن کنم. طیفی که ادبیات دفاع‌مقدس را خیلی جدی نمی‌گیرند و شاید به دلیل کم‌کاری نویسندگان این حوزه و کم لطفی آن مخاطبان و منتقدان است. 

امیررضا مافی در پایان گفت:‌ اگر ادبیات پست مدرن را به عنوان یک سبک و نه یک دوره در نظر بگیریم، می‌توانیم خالق آثاری جدی در این حوزه باشیم و مخاطب را با خوانش جدیدی از متن آشنا کنیم.

كتاب «سطرهاي گنگ» در قطع رقعي و 118 صفحه، با شمارگان چهار هزار نسخه و بهاي 39 هزار ريال، توسط انتشارات سوره‌سبز و با حمايت هيات معارف جنگ سپهبد شهيد علي صيادشيرازي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط