سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۱
توليد ملي نمايانگر حمايت از نشر داخلي است

نشست تخصصي «توليد ملي و حمايت از نشر داخلي» در غرفه سوره مهر بيست و پنجمين نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد. متخصصان حاضر در نشست بر اهميت توجه به صنعت نشر با هدف گام برداشتن در مسير توليد ملي تاكيد كردند.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، اين نشست تخصصي سه‌شنبه (19 ارديبهشت) در غرفه سوره مهر نمايشگاه كتاب برگزار شد. در اين نشست حميدرضا شاه‌آبادي، مشاور مديرعامل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، جواديزدان‌پناه، معاون توليد انتشارات سوره مهر، حامد محبي، مدير تحقيق و توسعه انتشارات فاطمي و ابراهيم اسكندري‌پور مسوول واحد تحقيق و توسعه سوره مهر (دبير نشست) حضور داشتند.

اسكندري‌پور درباره نام‌گذاري امسال گفت: با توجه به اين كه در سال توليد ملي و حمايت از آن هستيم، براي ما مهم است كه صنعت نشر امسال چه خواهد كرد. براي تحقق نشر ملي بايد به تمام زنجيره نشر شامل تامين كنندگان اوليه، صنعت چاپ، سيستم توزيع و... توجه داشت.

شاه‌آبادي درباره مفهوم توليد ملي گفت: محصول كار ملي كه بر مبناي توانمندي‌هاي ملي و استفاده از ابزارهاي آن كشور براي همان كشور است، توليد ملي ناميده مي‌شود.

وي افزود: تا كنون در حوزه نشر سوبسيد تعلق مي‌گرفت ولي بايد در اين روش تغيير نگرش صورت گيرد و به سمتي حركت كنيم كه صنعت نشر نقش مهمي در توليد ايفا مي‌كند.

شاه‌آبادي اظهار كرد: در توليد كتاب ده‌ها نفر نقش دارند و اگر كتاب از فروش خوبي برخوردار باشد سطح رفاه اجتماعي بالا مي‌رود.

محبي عنوان كرد: توليد ملي رابطه نزديكي با اقتصاد ملي دارد و در توليد ملي بايد وارد حوزه‌اي شويم كه رقابت وجود دارد. وضعيت نشر و حوزه فرهنگ در عرصه بين‌الملل بهترين حوزه براي رقابت است.

يزدان‌پناه نيز درباره توليد ملي گفت: توليد ملي دو دسته است. توليد فني و چاپي كتاب كه نيازمند نگاه اقتصادي است و توليد محتوا كه نگاه فرهنگي و جامعه‌شناختي مي‌طلبد.

وي با اشاره به اين‌كه معتقد است نگاه فرهنگي در توليد ملي از اهميت بيشتري برخوردار است، افزود: توجه به اين حوزه مي‌تواند مخاطب را دگرگون كند.

دبير نشست نيز با تاكيد بر اين كه نگاه‌ها در ايران شعاري و كلي است، اين سوال را مطرح كرد كه يارانه‌ها و تحريم‌ها چه چالشي را پيش‌روي نشر قرار داده است؟

محبي در پاسخ گفت: در سال‌هاي اخير صنعت نشر با چالش‌هاي بسياري روبه‌رو بوده كه بخش عمده آن اقتصادي است. تحريم‌ها، بحث حذف يارانه‌ها، پيشرفت‌هاي ديجيتال در صنعت نشر تهديدهايي است كه با بهره‌برداري صحيح توان تبديل شدن به فرصت‌ها را دارد.
 
شاه‌آبادي نيز با اشاره به اين‌كه نشر در دو مبحث قابل بررسي است، گفت: در بخش فرهنگي به عنوان مثال در زمينه ادبيات و هنر توليدات ارزشمند در داخل، بازار خوبي فراهم مي‌كند و در خارج هم با حمايت از ترجمه آن آثار و رعايت كپي‌رايت مي‌توان صنعت نشر را در خارج از كشور هم حمايت كرد.

وي عنوان كرد: در بخش صنعت نيز توليد و توزيع كتاب در دنياي امروز سودآور است و ما نيز بايد در مسير توسعه صنعت نشر و توزيع كتاب گام برداريم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها