به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نویسنده در مقدمه این کتاب با اشاره به اهمیت رسانه و رابطه آن با مساله دین تأکید میكند كه سیاستمداران و دولتمردان از دین به مثابه ابزاری برای پیشبینی یا مهار رفتارهای مردم استفاده میکنند، در حالیکه خود مردم از کلیات و مفاهیم پیچیده دینی برای توجیه رفتارهای روزمره خود بهره میگیرند و سرانجام دینداری مردم معجونی از اراده فردی، انتظارات جمعی، برنامههای آشکار و پنهان سیاستمداران، مقاومتهای سازمان و رهبران دینی و دست آخر نیز تصویری است که رسانه های سنتی یا مدرن در ذهن مردم میسازند.
نویسنده در ادامه با اشاره به رسانههای متنوعی که وجود دارد، یادآور میشود كه رسانههای متنوعی که جوامع گوناگون از آنها بهره میگیرند، از امکانات ارتباطی فضای مجازی گرفته تا رسانههای چاپی و هنرهای تجسمی، کم و بیش با چارچوبهای معنایی دینی سازگار شدهاند. اگرچه به نظر میرسد همواره منتقدان و نخبگان سیاسی، دولتمردان، روحانیان، پیشکسوتان و بزرگان دینی در سراسر جهان انتقادهایی به آنها داشته باشند. معهذا در اینجا هدف آن است که کمیت و کیفیت ارتباط رسانهها با دینپذیری و دینگریزی مردم در جوامع مختلف، در یک قالب نظری منسجم و راهبر با مولفههای قابل اثبات، تعیین و مورد شناخت قرار گیرد.
کتاب «نقش رسانهها بر دینگریزی و دینپذیری در جوامع مختلف» نوشته مجید کاشانی با شمارگان هزار نسخه در 164 صفحه به قیمت 2 هزار و 300 تومان توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
سهشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲
نظر شما