چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
«عدم» و «ادب» در مکتب مولانا تشریح شد

پرویز عباسی داکانی، منتقد و ادیب، در ششمین نشست از سلسله نشست‌های «در حضور مولانا: شرح مثنوی شریف» به بررسی دو پدیده عدم و ادب در اشعار مولانا پرداخت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ششمین نشست شرح مثنوی مولانا، دیروز، سه‌شنبه 9 اسفند در سرای اهل قلم، با حضور عباسی داکانی و چند تن از مولانادوستان و مولاناشناسان برگزار شد. داکانی در این نشست در ابتدا گفت: مولانا بیشتر به عدم‌شناسی می‌پردازد تا وجودشناسی که از این جنبه با هایدگر آلمانی هم‌جهت است.

وی ادامه داد: مولانا می‌گوید عدم اصل است و ما به عدم برمی‌گردیم. مبدا و معاد عدم است: «ما نبودیم و تقاضامان نبود / لطف تو ناگفته ما می‌شنود.» آدم برای مولانا وضعیت هستی‌شناسی است و در مکتب مولانا عدم به وجود می‌رسد و وجود به عدم.

عباسی داکانی در ادامه سخنرانی‌اش چهار فضیلت را که در میان علما مشترک است و مورد اتفاق نظر آن‌هاست حکمت، عدالت، عفت و شجاعت دانست و گفت: هر کدام از این چهار، دو آفت دارد و برای هر یک، افراط و تفریط آفت به حساب می‌آید.

دلیل رانده شدن شیطان بی‌ادبی بود

داکانی با این بیت از مولانا بحث ادب در مکتب مولانا را آغاز کرد: «از خدا جوییم توفیق ادب / بی‌ادب محروم ماند از لطف حق.»

وی در توضیح این بیت گفت: ما از خدا می‌خواهیم که لایق ادب باشیم و نخست به ما توفیق و ظرف ادب دهد و سپس آن را عطا کند. در توبه هم همین است توبه ما میان دو توبه خداوند است؛ نخست خدا نظر می‌افکند که اهل توبه باشیم، دوم توبه می‌کنیم و سوم توبه می‌پذیرد. 

او اضافه کرد: مولانا سبب رانده شدن شیطان را از درگاه پروردگار بی‌ادبی می‌داند، چرا که شیطان حد خود را نگه نداشت. ابلیس خود گوید: «من» نگو تا تو نگردی مثل من. 

در پایان این نشست داکانی چند بیت از سروده‌های مولانا را خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها