به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، رشته چاپ ابتدا در مقطع كارداني و سپس در سالهاي بعد در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشجو پذيرفت و توانست دانشآموختگان و فارغالتحصيلان بسياري را تربيت كند.
يكي از طرحهايي كه در سالهاي اخير با استقبال خوبي از سوي دانشجويان و چاپخانهها روبرو شد، برپايي دورههاي عملي كار در چاپخانه براي دانشجويان رشتههاي چاپ بود. اين طرح در حالي اجرا ميشود كه ورود طراحان گرافيك جوان به بازار كار و عدم آشنايي آنها با مفاهيم بنيادي و مشكلات طراحي تا چاپ، زيانهاي بسياري به مجموعههاي چاپ وارد ميكند.
فاطمه بهادري، مدير يكي از ليتوگرافيهايي كه مجري طرح آموزش عملي دانشجويان در چاپخانههاست، با بيان اينكه همه روزه شاهد توليد كالاهاي چاپي هستيم كه هر يك با مشكلاتي از جنس طراحي، بستهبندي و ... روبهرو هستند، گفت: برخي از اين مشكلات قابل چشم پوشي و برخي چنان آشكار است كه از چشم هيچ بينندهاي پوشيده نيست.
وي ادامه داد: مشكلات موجود در توليدات چاپي نشانگر كم بودن ساعات عملي واحدهاي درسي رشته چاپ و گرافيك است، دانشجو معمولا به طور مستقيم و ملموس با كارگاههاي چاپ ارتباط ندارد و حين كار مستقيم با مشكلاتي مواجه شده و نميتواند آن مشكلات را حل كند.
بهادري با اشاره به گستردگي اين موضوع، اظهار كرد: اغلب فارغالتحصيلان زماني با اين بحران مواجه ميشوند كه خود وارد بازار كار شده و به عنوان يك طراح يا اپراتور شروع به كاركرده و بايد از صفر فعاليت كنند.
وي با بيان اينكه آموزش عملي دانشجويان باعث ارتقاي سطح مهارتهاي تئوريك آنها نيز ميشود، يادآور شد: با اين اقدام، مهارتهاي حرفهاي فارغ التحصيلان آموزش ديده در كارگاههاي توليدي چاپ، كه پيش از اين تجربه كارهاي عملي نداشتند، افزايش مييابد.
بهادري همچنين درباره فوايد آموزش براي دانشگاهها نيز، گفت: آموزش عملي موجب ايجاد ارتباط مناسب بين مديران كارگاهها و دانشجويان در يك واحد توليدي ميشود و اين ارتباط در آينده شغلي دانشجويان تاثيرگذار است.
به گفته وي، هدف از تشكيل واحدهاي عملي در تمام سطوح دانشگاهي بهبود عملكرد افراد براي انجام وظايف شغلي و بهبود اعتماد به نفس دانشجويان براي ورود به عرصههاي كاري است.
از اين نكته نبايد غافل بود كه صنعت چاپ در سالهاي اخير تحتتاثير تكنولوژي و علم بيش از هر زمان ديگري متحول شده است؛ نيروهاي زبده و دانشآموختهاي است كه علاوه بر آشنايي با مفاهيم تئوريك صنعت چاپ بايد با دستگاهها، كاركرد و مباحث فني آن نيز آشنا باشند.
آرش سپاسمقدم، مدرس دانشكده چاپ كه مسووليت طرح آموزش عملي دانشجويان در چاپخانهها را به عهده دارد، با اشاره به استقبال دانشجويان از اين طرح، گفت: برخي از دانشجويان اين رشته خود از شاغلان چاپخانههاي كشور هستند، ولي عدهاي ديگر ماشينهاي چاپ را نميشناسند.
وي ادامه داد: حضور دانشجويان در كلاسهاي آموزشهاي عملي موجب درك بهتر و مناسبتر آنان از فضاي چاپخانه و كار چاپ ميشود، زيرا هر ميزان كه بر مسايل تئوريك تكيه كنيم باز هم خلاء آموزشهاي عملي پر نميشود و ضروري است كه دانشجويان اين رشته به خوبي با اين مسايل آشنا باشند.
سپاسمقدم با بيان اينكه آشنايي با نوع كاغذ يا انواع دستگاههاي چاپ را نميتوان سر كلاسهاي درس به دانشجويان آموزش داد، اظهار كرد: دانشجويان نيز با آگاهي از ضرورت آموزشهاي عملي براي برپايي اين كلاسها با ما همكاري خوب و مناسبي داشتند و پس از هماهنگي با چند چاپخانه توانستيم زمينه حضور دانشجويان را در مجتمعهاي چاپي فراهم كنيم.
وي تصريح كرد: خوشبختانه چاپخانهها نيز از اين موضوع استقبال كردهاند، زيرا به خوبي ميدانند دانشجويان بعد از فارغالتحصيلي به بازار كار وارد ميشوند و چنين برنامههايي براي آنها تبليغات بالقوه است، به همين دليل رفتار خوب و مناسبي با دانشجويان دارند.
سپاسمقدم با اشاره به برخورد مناسب اپراتورها، يادآور شد: در بسياري از كلاسها، چاپخانهداران و اپراتورها جلوتر از استاد دانشگاه به دانشجويان توضيح ميدهند و خوشبختانه فرهنگسازي خوب و مناسبي در اين زمينه ميان چاپخانهداران ايجاد شده است.
وي همچنين درباره تاثيرات برگزاري اين دورهها، گفت: تجربه نشان داده است برخي از دروس تئوريك نميتواند به طور كامل ريزهكاريهاي مربوط به مباحث و موضوعات عملي را بيان كند، برخي از دروس مثل فرم و تكنيك و صفحهآرايي، ماشينهاي چاپ و ... براي دانشجو سنگين است و نميتواند بهطور غير عملي با اين درسها ارتباط برقرار كند.
سپاسمقدم تصريح كرد: وقتي دانشجويان به چاپخانه ميآيند، دنياي متفاوتي را تجربه ميكنند، بسياري از آنها حتي يك چاپخانه را هم از نزديك نديدهاند و اين كلاسها موجب پيدايش علاقه بين آنها ميشود.
همچنين مدير روابط عمومي دانشكده چاپ نيز با اشاره به آماري درباره حضور دانشجويان در چاپخانهها، گفت: در سال تحصيلي 90_ 91 دانشجويان از 20 چاپخانه مختلف بازديد كرده و با بسياري از مباحث و موضوعات اين رشته از نزديك آشنا شدند.
وحيد ارونقي افزود: دانشجويان با مباحثي مانند كليشهسازي، سرويس و نگهداري، روشهاي توليد، تكنيكهاي ارتباط فرم، كنترل كيفيت، طراحي محيط و ... آشنا شدند.
امروزه تربيت نيروي انساني ماهر، متخصص و كارآمد از عوامل كليدي و انكارناپذير در توسعه اقتصادي و اجتماعي هر كشور محسوب ميشود و هر نوع سرمايهگذاري كلان در بخشهاي مختلف اقتصادي نيازمند برنامهريزي و سرمايهگذاري در بخش نيروي انساني و توسعه اين منابع است.
تجربه نشان داده است كه آموزشهاي عملي در صنعت چاپ براي رفع نياز بازار كار (مبني بر نيروي كار ورزيده و خبره) و ارتقاي مهارتهاي عملي در سطوح مختلف، نقش مهم اثرگذاري دارد.
یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۰
نظر شما