شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳
برنامه‌هاي دومين كنفرانس مديريت كيفيت در چاپ تشريح شد

خدايار صادقي، دبير دومين كنفرانس مديريت كيفيت در چاپ با اشاره به برپايي اين كنفرانس در تير ماه سال 1391 گفت: هم‌انديشي و تدوين راهكارها و بررسي چالش‌هاي پيش روي صنعت چاپ كشور، استفاده از نظرات استادان و كارشناسان اين صنعت و شناسايي راهكارهاي افزايش كيفيت از جمله اهداف اين كنفرانس است.-

 صادقي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: ورود صنعت چاپ كشور به بازارهاي منطقه‌اي و جهاني و جلوگيري از ارسال سفارش‌هاي چاپي به خارج از كشور منوط به ارتقاي كيفيت محصولات چاپي و توليد آن‌ها بر اساس استانداردهاي بين‌المللي است.

وي با بيان اين‌كه دومين تجربه برگزاري كنفرانس علمي در اين رشته فرصتي براي طرح موضوعات و مباحث مرتبط با مديريت كيفيت در چاپ است، اظهار كرد: اين كنفرانس گام‌هاي اوليه در اين راه است تا دستورالعمل‌ها و راهنمايي‌هاي لازم براي استفاده واحدهاي توليدي فعال در عرصه‌هاي مختلف چاپ و از جمله چاپ تجاري، چاپ نشر، چاپ بسته‌بندي و چاپ ديجيتال تدوين شود.

صادقي ادامه داد: در اين كنفرانس راه‌‌هاي افزايش سطح بهره‌وري و ارتقاي كيفيت فرايند توليد و محصولات چاپي نهايي و موانع و نقاط ضعف صنعت چاپ كشور بررسي و راهكارهاي مناسب براي برنامه‌ريزان دولتي و صنفي صنعت چاپ كشور مشخص مي‌شود تا با اقدامات خود موجب ارتقاي روزافزون كيفيت محصولات چاپي توليد داخل را فراهم و از منابع توليد به شكل مناسب استفاده كنند.

وي با اشاره به اهداف برگزاري اين كنفرانس، يادآور شد: تأكيد بر هويت علمي و استحكام نظري صنعت چاپ، توجه دادن متوليان و بدنه صنعت چاپ به امر آموزش و طرح موضوعات جديد، ايجاد ارتباط ميان متوليان صنعت چاپ و مراكز آموزشي دانشگاهي،‌ شناسايي كارشناسان و متخصصين كشور در حوزه چاپ،‌ به دست‌ آوردن تصويري روشن از وضعيت علمي صنعت چاپ كشور و ارتباط با مراكز تخصصي كيفيت براي ايجاد بستر مناسب براي همكاري متقابل برخي از اين اهداف است.

به گفته دبير دومين كنفرانس مديريت كيفيت در چاپ، ايجاد زمينه همفكري بين كارشناسان و خبرگان اين صنعت، معطوف كردن توجه متوليان و بدنه صنعت چاپ به موضوع كيفيت، ايجاد فضاي رقابتي در توليد با كيفيت محصولات چاپي، فضاسازي رسانه‌اي براي نشان دادن جايگاه و اهميت صنعت چاپ در بين مخاطبان عام، بررسي آسيب‌هاي صنعت چاپ و مشكلات پيش رو براي ورود به بازارهاي جهاني، آشنايي با بهترين آثار چاپي و متوليان توليد آن،‌ ايجاد ارتباط با مراكز علمي خارج از كشور از طريق دعوت سخنران و مدرس و تمركز بر انتقال دانش فني روز خارج از كشور به داخل از ديگر اهداف اين كنفرانس است.

صادقي با اشاره به بسترسازي براي مشاركت بيشتر دانشجويان و ايجاد انگيزه در آن‌ها براي تحقيقات علمي در حوزه چاپ اظهار كرد: جلب نظر بدنه صنعت چاپ براي حمايت از پژوهش‌هاي كاربردي دانشگاهي، آسيب‌شناسي مشكلات صنعت چاپ كشور از طريق برگزاري ميزگردهاي تخصصي، ارايه الگو به واحدهاي چاپ كشور براي حركت به سمت توليد محصولات با كيفيت چاپي از طريق برگزاري نمايشگاه از بهترين آثار چاپي خارجي نيز در زمره اهداف اين كنفرانس است.

وي از شناخت نقاط ضعف چاپ داخل از طريق برگزاري نمايشگاهي از بدترين آثار چاپي داخلي به عنوان يكي ديگر از اهداف نام برد و افزود: جلب توجه متوليان توليد محصولات چاپي به مد نظر قراردادن استانداردهاي فني چاپ از طريق نمايشگاه استانداردهاي بين‌المللي چاپ و اطلاع رساني در مورد خصوصيات آن‌ها، شناخت كافي از وضعيت صنعت چاپ كشور از طريق نمايش كليپ‌ و گزارش‌هاي تصويري از نحوه توليد و مصرف كالاهاي چاپي در كشور، توجه بيشتر به واحدهاي چاپ فعال در شهرستان‌هاي مشهد، تبريز، اصفهان و قم و جلب توجه آن‌ها و اتحاديه‌هاي شهرستاني به مشاركت در كنفرانس و ايجاد همدلي بيشتر ميان كليه سازمان‌ها و تشكل‌هاي حرفه‌اي موجود در زنجيره توليد محصول چاپي در بخش‌هاي مختلف اين كنفرانس گنجانده شده است.

صادقي با بيان اين‌كه تكيه بر تجربيات حاصل از برگزاري اولين كنفرانس ملي مديريت كيفيت در چاپ، در برگزاري اين دوره نقش موثري دارد، گفت: اميدواريم كنفرانس دوم بسيار بهتر و پربارتر از اولين كنفرانس برگزار شود و به مرور با تداوم اين كنفرانس، شاهد منطقه‌اي و بين‌المللي شدن آن در آينده‌اي نه چندان دور باشيم،‌ تا بتوانيم صنعت چاپ كشور را متناسب با توسعه و رشد صنعتي و علمي كشور، به جايگاهي درخور آن، به عنوان يکي از مؤثرترين خدمتگذاران حوزه‌هاي فرهنگ و تجارت برسانيم.

دبير دومين كنفرانس مديريت كيفيت در چاپ در بخش ديگر سخنان خود به مخاطبان كنفرانس اشاره كرد و ادامه داد: مديران اجرايي، فني و توليد واحدهاي فعال در صنعت چاپ كشور، استادان، كارشناسان و خبرگان صنعت چاپ كشور، مديران بخش سفارشات چاپي و بازرگاني شركت‌هايي كه به نحوي مصرف‌كننده عمده محصولات چاپي محسوب مي‌شوند، شركت‌هاي تبليغاتي، ناشران،‌ طراحان گرافيك،‌ ناظران چاپ،‌ متوليان آموزش چاپ در سطوح مختلف تحصيلي اعم از دانشگاهي و غير دانشگاه و ... مي‌توانند مخاطبان كنفرانس باشند.

وي همچنين درباره برگزاركنندگان كنفرانس، توضيح داد: برگزاركنندگان كنفرانس آن دسته از سازمان‌ها و موسسات دولتي و اتحاديه‌هاي صنفي هستند كه با توجه به ماموريت و ماهيت خود، بيشترين علاقه و وابستگي را به كنفرانس داشته‌اند.

به گفته صادقي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اتحاديه چاپخانه داران تهران، اتحاديه سازندگان کليشه و ليتوگراف، اتحاديه صنف صحاف، اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ، اتحاديه فروشندگان کاغذ و مقوا، اتحاديه صنعت چاپ مشهد و اتحاديه چاپخانه‌داران استان قم برگزاركنندگان اصلي اين كنفرانس‌اند.

وي درباره محورهاي علمي كنفرانس نيز گفت: محورهاي اين كنفرانس در پنج محور اصلي و 43 محور فرعي و تصويب نهايي آن با كميته علمي كنفرانس خواهد بود و موضوعاتي مانند سياستگذاري کيفي در صنعت چاپ،‌ مشتري در صنعت چاپ، فرايندهاي توليد در صنعت چاپ، ارزيابي کيفيت در صنعت چاپ و يادگيري و رشد دايمي در صنعت چاپ را در بر مي‌گيرد.

صادقي با اشاره به موضوعات مبحث سياستگذاري کيفي در صنعت چاپ، گفت:‌ در اين بخش چالش‌هاي پيش رو در ارتقاي کيفيت چاپ،‌ هويت و وضعيت علمي صنعت چاپ،‌ نقش رسانه‌هاي تخصصي و عمومي در امر کيفيت، آسيب‌شناسي صنعت چاپ، ورود به بازارهاي جهاني، بازشناسي ضرورت ارتقاي كيفيت در صنعت چاپ،‌ نقش پژوهش در صنعت چاپ،‌ تمرکز زدايي در صنعت چاپ،‌ رقباي چاپ و دولت و سياستگذاري کيفي در صنعت چاپ بررسي مي‌شود.

وي تصريح كرد: در بخش مشتري در صنعت چاپ نيز موضوعات انتظارات مشتري، حقوق مشتري، کسب رضايت مشتري و مديريت مشتري ارايه خواهد شد.

صادقي درباره بحث فرايندهاي توليد در صنعت چاپ نيز توضيح داد: ضايعات در صنعت چاپ،‌ارتقاي بهره‌وري،‌ روش‌هاي توليد، مديريت توليد، اتوماسيون، استانداردسازي کار، محيط زيست، مواد مصرفي، نيروي انساني، فناوري‌هاي نوين و معماري چاپخانه و چيدمان تجهيزات در اين بحث ارزيابي مي‌شود.

وي از ارزيابي کيفيت در صنعت چاپ به عنوان ديگر مبحث اين كنفرانس نام برد و افزود: مفهوم کيفيت در چاپ، رابطه مراكز تخصصي و متوليان كيفيت و استاندارد با صنعت چاپ، آشنايي با بهترين آثار چاپي و روش‌هاي توليد آن،‌ استانداردهاي بين‌المللي چاپ،‌ کيفيت توليد محصولات چاپي کشور،‌ شاخص‌هاي کيفي آثار چاپي،‌ مقايسه کيفيت چاپ داخل با خارج،‌ ايجاد فضاي رقابتي در توليد با كيفيت محصولات چاپي،‌ روش‌هاي ارزيابي کيفيت محصول چاپي در حال توليد،‌ عوامل مؤثر در کيفيت محصول چاپي و بومي‌سازي استانداردهاي کيفي نيز در جرگه اين مبحث قرار دارد.

به گفته صادقي، در بخش يادگيري و رشد دايمي در صنعت چاپ نيز مباحث آموزش دانشگاهي و لزوم آن، آموزش ضمن خدمت مديران و کارکنان، ارتباط ميان صنعت و دانشگاه، هماهنگي آموزش با نيازهاي روز صنعت و واحدهاي چاپي،‌ انتقال دانش فني از خارج از کشور،‌ ترغيب دانشجويان به کار پژوهشي در حوزه چاپ و ارتقاي سطح علمي اساتيد، كارشناسان و متخصصان حوزه چاپ ارايه خواهد شد.

وي همچنين درباره فعاليت‌هاي اصلي و جنبي اين كنفرانس، گفت: برگزاري سخنراني، كارگاه و كلاس آموزشي از جمله برنامه‌هاي اصلي و برگزاري نمايشگاه کتاب‌هاي علمي داخلي و خارجي در حوزه چاپ، نمايشگاه آثار چاپي داخلي و خارجي، نمايشگاه پوسترهاي آموزشي، نمايشگاه ابزار و تجهيزات، نمايشگاه پايان‌نامه‌هاي دانشجويي و نمايشگاه استانداردهاي کيفي در حاشيه اين نمايشگاه كنفرانس برگزار مي‌شود. 

صادقي همچنين درباره برگزاري پنل‌هاي تخصصي كنفرانس نيز گفت: 14 پنل تخصصي شامل پنل چاپ و نشر، چاپ و گرافيک، چاپ و آموزش، چاپ و کاربردهاي امنيتي،‌ چاپ و بسته‌بندي، چاپ و مديريت، چاپ و تبليغات، چاپ و دانشجو،‌ چاپ و تشکل‌ها، چاپ و نشريات تخصصي، چاپ و محيط زيست،‌ چاپ و کنترل کيفيت، چاپ و فناوري اطلاعات و پنل چاپ و رويدادها نيز براي اين كنفرانس پيش‌بيني شده است كه در روزهاي مختلف برپا خواهد شد.

دومين كنفرانس مديريت كيفيت در چاپ از 28 تا 30 تيرماه سال 1391 در خانه هنرمندان ايران واقع در خيابان ايرانشهر برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها