جمعه ۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۲
نوجوانان بايد با ادبيات مدرن آشنا شوند

سراينده مجموعه «خدا دلش براي كي تنگ ميشه؟» نوجوانان را مخاطبان حرفه‌اي ادبيات مدرن در آينده دانست و اظهار كرد: نوجوانان بايد با اين شيوه نوشتن آشنا شوند._

فرياد شيري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره‌ مجموعه شعر جديدش براي نوجوانان توضيح داد: «خدا براي كي دلش تنگ ميشه؟» مجموعه‌اي از 40 متن ادبي - شعرِ سپيد از جنس «ادبيات ديگر» است كه طي اين دو دهه سروده‌ام و پيش از اين هم آن‌ها را در هيچ نشريه‌اي چاپ نكرده بودم. 

نويسنده «داستان نقطه سرراهي» درباره انگيزه‌اش از پرداختن به ادبيات مدرن براي كودكان و نوجوانان اظهار كرد: در گذشته و در كنار سرودن شعر براي بزرگسالان تلاش مي‌كردم تجربه‌هايي هم براي بچه‌ها داشته باشم. احساس مي‌كردم بايد براي بچه‌ها هم به اين شيوه كار توليد شود تا از اين سن با ويژگي‌ها و مؤلفه‌هاي ادبيات مدرن آشنا شوند.

شيري نامناسب بودن شعر سپيد براي مخاطبان گروه سني نوجوانان را نپذيرفت و در اين‌باره اظهار كرد: من به سليقه و نظر بچه‌ها و ميزان تيزهوشي‌شان بيشتر اهميت مي‌دهم تا نظر كارشناساني كه هنوز با تعريف‌هاي كلاسيك به ارزيابي شعر مي‌پردازند. 

وي ادامه داد: بايد ابتدا ميزان درك و تيزهوشي بچه‌هاي امروز را ارزيابي كنيم و سپس براي آن‌ها تصميم‌گيري كنيم. واقعيت اين است كه ديگر نمي‌توان به جاي بچه‌هاي اين نسل تصميم گرفت، بايد بگذاريم خودشان رؤياهايشان را بسازند. حتي در مدارس هم به اين نتيجه رسيده‌اند و روش تدريس را تغيير داده‌اند. 

وي درباره شعر مناسب نوجوانان امروز گفت: سليقه‌ها متفاوت است و من هم منكر سرودن شعر به شيوه‌ كلاسيك و با وزن و قافيه نيستم، حتي تجربه‌هايي هم در اين زمينه داشته‌ام اما آن‌ها را منتشر نكرده‌ام.
 
شيري افزود: من با توجه به دو دهه تجربه سرودن شعر براي بزرگسالان، به اين نتيجه رسيده‌ام كه فضاي شعر كلاسيك و موزون به من اجازه نمي‌دهد دست به خلاقيت بزنم و از تكنيك‌ها و فرم‌هاي تازه استفاده كنم. به هر حال من با اين شيوه و اين نوع نوشتن راحت‌تر با مخاطب ارتباط برقرار مي‌كنم. از طرفي همين نوجوانان در آينده مخاطبان حرفه‌اي ادبيات مدرن حوزه‌هاي بزرگسال هستند، پس بايد از حالا با اين شيوه نوشتن آشنا شوند. 

«خدا براي كي دلش تنگ ميشه؟» را انتشارات «پيدايش» به همراه تصاويري از «مهسا طوسي» با شمارگان 2500 نسخه و به بهاي 4000 تومان روانه‌ بازار كتاب كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها