جمعه ۳۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۷
«دالايي‌لاما، ديدگاه‌ها و آسيب‌ها» به چاپ رسيد

انتشارات جمهوري كتابي را با عنوان «دالايي‌لاما، ديدگاه‌ها و آسيب‌ها» منتشر كرد. اين كتاب به بررسي انتقادي دالايي‌لاما به عنوان يكي از معرف‌هاي فرقه‌هاي نوظهور شرقي كه تا حدودي در ايران نيز نفوذ كرده است، مي‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «تنزين گياتسو» معروف به دالايي‌لاماي چهاردهم در سال 1935 در تبت متولد شد. آيين بودا به سه فرقه اصلي تجزيه شده كه عنوان رهبر مذهبي يكي از اين سه فرقه «لاماييسم» خوانده مي‌شود (دالايي‌لاما به معناي رييس درياگونه است).

بر اساس باورهاي سنتي و خرافي مردم تبت، دالايي‌لاماي چهاردهم از سن دو سالگي به عنوان تجسم دوباره دالايي‌لاماي سيزدهم كه در سال 1932 از دنيا رفته بود، شناخته شد. مردم تبت همواره به مقام دالايي‌لاما به عنوان چهره‌اي خاص و مقدس مي‌نگريستند و مي‌انگاشتند كه او مي‌تواند حاجاتشان را برآوده كند.

شادي و خوشبختي به عنوان هدف زندگي،‌ اعتقاد به تناسخ،‌ دنياگرايي، گرايش به تكثرگرايي، برخي از عقايد و اركان اصلي فرقه دالايي‌لاما را تشكيل مي‌دهند كه در كتاب «دالايي‌لاما، ديدگاه‌ها و آسيب‌ها» مورد نقد و مقايسه با دين مبين اسلام قرار گرفته‌اند.

در بخشي از اين كتاب تحت عنوان «معنويت بدون خدا» مي‌خوانيم: «گسترش بوديسم و تفكراتي مانند آن در غرب و عدم مخالفت رسانه‌ها و حكومت‌هاي غربي با اين آموزه‌ها را بايد ناشي از مطالب بيان شده از سوي اين مكاتب دانست، چنانكه دالايي‌لاما مفهوم خدا را در دين بودا نفي كرده و بوديسم را مكتبي الحادي معرفي مي‌كند. بودا هيچ‌گاه از خدا سخن نگفت و براي خود نيز نقش خدايي قايل نبود و در واقع، اصل اين دين آموزه‌هاي الحادي و بدون خداست و تعاليم بودا فقط براي نجات بشر از رنج‌هاست و چون عالم خارج، از محدوده اختيار ما بيرون است، آرامش در رجوع به خود و درون معنا مي‌شود.»

چاپ نخست كتاب «دالايي‌لاما،‌ديدگاه‌ها و آسيب‌ها» نوشته كميل حفيظي با شمارگان 1100 نسخه، 60 صفحه و به بهاي 17000 ريال توسط انتشارات جمهوري وارد دنياي نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط