یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰
مراکز کانون کشور میزبان یلدای قصه‌ها شدند

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برنامه‌های گسترده‌ای را هم‌زمان با شب یلدا به منظور پاس‌داشت این سنت کهن و احیای فرهنگ قصه‌گویی در میان خانواده‌ها برپا کردند.

ايبنا نوجوان: این برنامه‌ها با عنوان «یلدای قصه‌ها» و متناسب با ایام ماه محرم برنامه‌ریزی و طراحی شده بود. 

مدیرعامل کانون چندی پیش خواستار توجه بیشتر خانواده‌ها به قصه و قصه‌گویی و تاثیرات شگرف تربیتی آن شده بود و در عین حال شب یلدا را فرصت مناسبی برای احیای این هنر برشمرده بود. 

سید صادق رضایی در اين‌باره پیشنهاد کرد: کانون با برنامه ریزی دقیق و کامل و تدوین شیوه‌نامه این 
سنت ارزشمند را پاس بدارد و شب یلدا را به عنوان شب قصه گویی ایرانیان نام گذاری کند. 

در پاسخ به این دعوت مسوولان و مربیان مراکز کانون برنامه های گسترده‌ای را در این زمینه تدارک دیدند. محمد باقر آدوسی، معاون فرهنگی کانون از تدوین شیوه‌نامه اجری برنامه‌های شب یلدا توسط مدیریت هماهنگی استان‌های کانون خبر داد و گفت که این برنامه‌ها سال آینده در ابعاد گسترده‌تری برگزار خواهد شد.

یلدای تهران به استقبال شب‌های شعر آیش رفت
در همین حال مدیریت آفرینش‌های ادبی کانون هم به همین بهانه به فکر احیای شب‌های شعر آیش افتاد و شب یلدای 1390 را مقدمه‌ای مناسب برای برگزاری این رویداد ادبی قرار داد. 

شب‌های شعر آیش در سال‌های زوج دهه 60 خورشیدی توسط این مدیریت برپا شده بود و آخرین بار در سال 1372 اجرا و پس از آن به فراموش شد. 

در این برنامه‌ها کودکان ونوجوانان شاعر و نوقلم در کنار شاعران صاحب‌نام آن روزها شعرهای خود را می‌خواندند و به نقد می‌گذاشتند. 

اکنون برخی از آن نوجوانان به‌ چهره‌های اسم و رسم‌دار عرصه‌ی ادبیات و شعر ایران تبدیل شده‌اند.
بر این اساس کانون پرورش فکری استان تهران با مشارکت مدیریت آفرینش‌های ادبی ویژه برنامه شب یلدا را با حضور مدیرعامل در روز چهارشنبه 30 آذر ماه برگزار کرد. 

در این برنامه «محمد حسین‌نژاد»، قصه‌گوی منتخب استان مازندران در جشنواره‌ي قصه‌گویی منطقه‌ای و «الهام دارابی» از قصه گویان عضو باش‌گاه قصه‌گویی و منتخب جشنواره‌ي منطقه‌ای هر دو قصه‌هایی با محتوای یلدا گفتند‌، مسابقه‌ي نمادین مشاعره با مشارکت 4 مربی استان تهران برگزار شد و نقالی «مرشد میرزا علی» مرشد بین‌المللی که بخش‌هایی از داستان‌های رودابه و تهمینه را روایت کرد از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه بود . 

برگزاری ‌مجدد شب‌های شعر و داستان آیش پس از سالها توقف، بخش ديگري از اين برنامه بود كه در اين برنامه «مریم اسلامی»، «کبری بابایی» و «مژده پاک‌سرشت» اشعاری را قرائت کردند. 

پایان بخش این مراسم گرفتن فال حافظ توسط «سعید یوسف‌نیا »بود. او غزل‌‌هایی به نیت شرکت کنندگان در این مراسم آیینی قرائت شد.

پذیرایی با خوراکی‌هایی خاص و متنوع این شب بدرقه مهمانان این برنامه بود. مدیرعامل، معاونان، مشاوران‌، مدیران ستادی، کارشناسان و مربیان استان و بازنشستگان استان نیز حضور داشتند که البته از بازنشستگان استانی با تقدیم هدایایی در پایان برنامه تقدیر به عمل آمد . 

در سراسر کشور نیز دعوت از نقالان شاهنامه و مادر بزرگ‌ها و پدربزرگ‌های قصه‌گو همچنین صاحب نظران فرهنگ آیینی ایران در کنار حافظ‌خوانی و معرفی شاعران کهن ایرانی مهمترین برنامه‌هایی بود که توسط مربیان و اعضای مراکز کانون در شب یلدا برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها