دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
كتاب داريم، كتابخوان نداريم

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان شمالي با اشاره به سرانه كتاب اين استان(11/7 جلد كتاب به ازاي هر دانش‌آموز) گفت: سرانه كتاب دانش‌آموزي اين استان در مقايسه با سرانه كشوري، از وضعيت مطلوبي برخوردار است اما نه تنها اين استان، بلكه تمامي استان‌ها با مشكل پايين بودن سرانه مطالعه مواجه‌اند كه اميدوارم در اين زمينه نيز راهكارهايي انديشيده شود.-

مهدي حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين‌كه استان خراسان شمالي 165 هزار دانش‌آموز را در خود جاي داده است، اظهار كرد: تعداد كل كتاب‌هاي موجود در كتابخانه‌هاي اين استان تا پايان خرداد ماه سال جاري به يك ميليون و 138 هزار و 648 جلد كتاب رسيد كه اين آمار نشان‌دهنده وضعيت مطلوب تعداد كتاب‌هاي استان خراسان شمالي است.

وي با بيان اين‌كه مسوولان حوزه كتاب و كارشناسان فرهنگي بايد تمهيداتي را با هدف بالا بردن سرانه مطالعه بيانديشند و راهكارهايي را براي افزايش تعداد كتابخوانان ارايه دهند، گفت: اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان شمالي با هدف افزايش تعداد كتابخوانان، دو موضوع از موضوع‌هاي جلسات انجمن اوليا و مربيان مدارس اين استان را به كتاب و كتابخواني اختصاص داده است تا والدين و مربيان مدارس به تبادل‌نظر با يكديگر درباره ارتقاي فرهنگ مطالعه بپردازند.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان شمالي با اشاره به اين‌كه كتابدار حرفه‌اي جزو نيروهاي مفيد نظام آموزش و پرورش به شمار مي‌آيند، خواستار بازگشت اين جايگاه به پيكره آموزش و پرورش شد و گفت: از آنجا كه كتابداران به صورت تمام وقت در كتابخانه‌هاي مدارس حضور دارند، نقش بسيار مهمي را در ارايه خدمات كتابخانه‌اي، چينش كتاب‌ها و راهنمايي دانش‌آموزان براي انتخاب كتاب مناسب ايفا مي‌‌كنند.

حسن‌زاده عنوان كرد: به اين دليل كه كتابيار(دانش‌آموز كتابدار) از دانش، تخصص و تجربه لازم كتابداري برخوردار نيست، نمي‌تواند دانش‌آموزان را به سمت مطالعه مفيد و انجام پژوهش‌هاي آموزشي هدايت كند و مي‌تواند تنها به عنوان يك واسطه ميان كتاب و مخاطب ايفاي نقش كند.

وي در پايان گفت: حذف كتابدار حرفه‌اي از كتابخانه‌هاي مدارس باعث شده است كه مراجعه دانش‌آموزان به كتابخانه و مطالعه كتاب‌هاي غيردرسي موجود در كتابخانه به «هفته كتاب» موكول شود و دانش‌آموزان به اهميت كتابخواني در كشور پي‌نبرند. بنابراين، براي اين كه بخواهيم فرهنگ مطالعه را در كشور نهادينه كنيم، بايد مباحث مربوط به كتاب و كتابخواني را به صورت مستمر در طول سال تحصيلي مطرح كنيم كه اين امر محقق نمي‌شود، مگر اين‌كه يك كتابدار حرفه‌اي در كتابخانه‌هاي مدارس حضور داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط