«گزارش توسعه فرهنگی» كه به تازگی از سوی مؤسسه «الفكر العربي» منتشر شده است حاكی از نابسامانی موضوع مطالعه در بين اعراب است و اين در حالی است كه اروپايیها در مقايسه با آنان ساعتهای بسياری را به مطالعه اختصاص مي دهند.-
48»، در حالی كه هر فرد اروپايی به طور متوسط در حدود 200 ساعت در سال مطالعه میكند، اين ميانگين براي يك فرد عرب «6 دقيقه در سال» عنوان شده است.
اين مطلب، برآيند گزارش مطرح شده در دهمين دوره سمينار «انديشه» است كه چندی پيش در شهر دبی در امارات متحده عربی برگزار شد و با تعبير «هولناك» از آن ياد كردند.
در همين ارتباط يك نويسنده عربستانی به نام «فهد الشقيران» عوامل محيطی را يكی از عوامل تأثيرگذار در ميزان مطالعه اعراب دانست و عنوان كرد: ميزان بیسوادی و فقر در برخی كشورهای عربی بسيار بالاست. به طور مثال نسبت بیسوادی در يمن 69 درصد و در عربستان 13 درصد است.
وی افزود: سياستهای بلند مدت نهادهای آموزشی در كشورهای عربی هنوز در جهت مبارزه با بیسوادی تنظيم میشوند در حالی كه اروپايیها از اين نقطه عبور كردهاند و سياستهای ديگری را در پيش دارند.
الشقيران تأكيد كرد: محيط آموزشی ناقص، علت اصلی قطع رابطه انسان با كتاب است. وی ضمن انتقاد از منابع و روشهای آموزشی در كشورهای عربی، آنها را كم محتوا و اطلاعاتشان را ناقص خواند و افزود: منابع و روشهای آموزشی در واقع گام نخست پيوند هر فرد با كتاب است كه بايد درست برداشته شود.
نظر شما