چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
نگاهي به عملكرد انتشاراتي كتابخانه مجلس در آخرين هفته آذر

مسوول انتشارات كتابخانه مجلس شوراي اسلامي چهارمين جلد از «فهرست اسناد كتابخانه مجلس»، «فهرست‌نامه ايران» و كتاب «نامه‌هاي مشروطه» را از جمله مكتوباتي معرفي كرد كه شنبه هفته آينده(26 آذر ماه) به همراه ويژه‌نامه اسناد بهارستان منتشر خواهند شد.-

نيكي ايوبي‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ به ترتيب «مريم نيلقاز»، «حسين متقي» و «ابراهيم ذولفقاري» را محققان و پديدآورندگان اين مكتوبات نام برد و اظهار كرد: «ويژه‌نامه اسناد بهارستان» نيز با صاحب امتيازي رسول جعفريان، رييس كتابخانه و دبيري علي ططري، رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس، منتشر مي‌شوند.

وي «سفرنامه مظفرالدين شاه به فرنگ» به كوشش دكتر محمدنادر نصيري‌مقدم و «اسناد روزنامه‌نگاري و مطبوعات» كاري از سيدفريد قاسمي را از مكتوباتي نام برد كه سه‌شنبه هفته آينده(29 آذر ماه) با طي كردن واپسين مراحل چاپ، روانه بازار كتاب خواهند شد.

ايوبي‌زاده كتاب «هنر انقلاب» حاوي 57 پوستر از انقلاب اسلامي به كوشش رسول جعفريان را از جمله آثار زير چاپ مركز انتشارات كتابخانه مجلس ياد كرد و گفت: «معاني كتاب‌الله تعالي و تاثير المنير» با مقدمه سيدمحمد عمادي حائري، نسخه بسيار قديمي از قرآن كريم است كه در شمار كهن‌ترين آثار خطي جهان به شمار مي‌آيد و نسخه اصلي آن براي چاپ عكسي به ايران آورده شده است. اين اثر نيز در نوبت نشر جاي دارد. 

مسوول انتشارات كتابخانه مجلس، كتاب‌هاي «ديوان دو سراينده از قرن نهم»، «ترجمه كهن من لايحضره الطبيب» و «يتيم‌الدُرر و كريمة الفُقر» را در شمار مكتوباتي برشمرد كه در آستانه چاپ و نشرند و توضيح داد: اغلب آثار ياد شده، تصحيح و بازآفريني يا چاپ عكسي نسخه‌هاي كهن‌اند كه براي احيا و ايجاد بسترهاي تحقيقاتي، پس از قرن‌ها بازخواني و منتشر مي‌شوند.

وي با اشاره به اين كه هريك از اين آثار در شمارگان محدودي چاپ و منتشر مي‌شوند، عنوان كرد: اين اقدام به دليل اهداف فرهنگي رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي ملي صورت مي‌گيرد، زيرا وي معتقد است زماني كه با بودجه و امكانات مشخص و محدودي مواجهيم، بهتر است به جاي آن كه تمام هزينه‌ها را معطوف به نشر يك اثر كنيم، در مسير توليد و انتشار دو اثر صرف كنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط