دوشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
اخلاق نشانه عبوديت است

نويسنده كتاب «اخلاق در منظر انديشه» با اشاره به مکتب انبیا به عنوان نقطه کمال انسان گفت: من تعريف اسلام از اخلاق را متعالي‌ترين تعريف يافتم، زيرا اسلام اخلاق را از عبادت‌ها و نشانه‌اي از عبوديت انسان می‌داند.-

سیده مهشید پیام، ناشر دزفولي و نويسنده كتاب «اخلاق در منظر انديشه» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اين کتاب اظهار كرد: اين کتاب كه آن را با علاقه فراواني نوشته‌ام، نتيجه تعمق در کشش‌هایی است که ما را به جهان ماوراءالطبیعه پیوند می‌زند. من در اين اثر به بررسي جدال‌هاي دروني انسان در انتخاب يك نظام ارزشی پرداخته‌ام كه در بهترين وجه، به اخلاق منجر مي‌شود.

پيام افزود: اين كتاب درباره تمايز علوم سودمند از غیر سودمند و در راس آن علم اخلاق است که مبنای آن، شناخت نفس است، زيرا اخلاق از سویی، با ایمان و از سویی، با اعمال انسان رابطه دارد.

وي با اشاره به اين‌كه در این کتاب همه مکاتب مختلف اخلاقی را بررسی كرده است، اظهار كرد: در اين پژوهش تمامي اين مكاتبي كه اخلاق را نسبي يا بر مبناي مصلحت‌گرايي، ‌سودگرايي و ... مي‌دانند، رد کرده‌ام و به نظر اسلام به عنوان عالي‌ترين نظر درباره اخلاق رسیده‌ام.

مدیر انتشارات «اهورا قلم» دزفول، درباره كتاب ديگرش با عنوان «عشق در فلسفه و عرفان» كه به تازگي در اين انتشارات به چاپ رسيده است، اظهار کرد: در انديشه‌هاي اسلامي فيلسوفان و عارفان، رسيدن به مقام حقيقت و كشف حقايق راه عرفان، بدون عشق ناممكن است. من در اين كتاب براي بررسي موضوع عشق، افلاطون و غزالي را به عنوان نمايندگاني از فيلسوفان و عارفان انتخاب كرده‌ام.
 
پيام افزود: انديشمندان مسلمان و اروپايي، هر يك عشق را به گونه‌اي توصيف مي‌كردند. افلاطون و غزالي (به عنوان نمايندگان اين دو گروه) پايه و اساس عشق را معرفت مي‌دانند و معتقدند هر كس معرفتش بيشتر است، عشقش افزون‌تر است. آنان نهايت عشق را اتحاد عالم و معلوم و عاقل و معقول مي‌دانند.
 
نويسنده «عشق در فلسفه و عرفان» درباره مباحث اسلامي مطرح شده در اين كتاب گفت: علم اخلاق از مباحث مهم در اسلام و پایه همه متون دینی است. ریشه علوم انسانی اخلاق است و بدون آن، هیچ علم دیگری پیشرفت نمی‌کند. اين كتاب نيز عشقي را كه با اخلاق رابطه دارد، در عرفان و فلسفه بررسي كرده است.

اين نويسنده با اشاره به اين‌كه یکي از مباحث مطرح در اخلاق، موضوع نفس اماره و جایگاه شیطان است، بيان كرد: من این موضوع را در نظرات غزالی بررسی و با توجه به آیات قرآن، نظر او را مبنی بر این‌که شيطان عاشق خداست و نافرماني او هم ريشه در همين عشق دارد، رد كرده‌ام.

مدير انتشارات اهوراقلم دزفول درباره رابطه مطرح شده ميان اخلاق و ايمان در اين كتاب ابراز كرد: عشق رابطه تنگاتنگي با اخلاق دارد. افلاطون نيز بسيار به اخلاق پايبند و معتقد بود كه انسان با رسيدن به عشق الهي كه حقيقت هستي است، مي‌تواند از خاك فاصله گرفته، به عالم بالا برسد و در آن مرحله است كه عشق براي او معناي واقعي مي‌يابد.

وي اضافه كرد: غزالي نيز در موضوع عشق، تمثيل جست‌وجوي پرندگان به دنبال سيمرغ را مطرح مي‌كند و بر اين عقيده است كه مسير انسان به سوي مبدا هستي و عشق واقعي است و اگر پرتوي از عشق الهي به كسي بتابد، مانند پرندگان كه به دنبال سيمرغ رفتند، راه سخت جست‌وجو را پشت سر مي‌گذارد تا به عشق الهي برسد.
 
پيام يادآور شد: اين عشق مي‌تواند از مراحل انساني شروع شود كه اگر انسان از اين عشق انساني گذر كند، به باروري اخلاق مي‌رسد؛ هم افلاطون و هم غزالي به اين امر معترفند.

وی کتاب «تاریخ فلسفه یونان» و «سلطان طریقت» را برخی از مهم‌ترین منابع نگارش اين کتاب نام برد و بیان کرد: در مباحث مربوط به شیطان و موضوعات اخلاقی، بیش از همه، از تفاسیر قرآن و نیز کتاب‌های احادیث استفاده کرده‌ام.

اين ناشر دزفولي با اشاره به اين‌كه انتشارات اهوراقلم اكنون در حال آماده‌سازي و تاليف حدود 30 عنوان آموزشي در موضوع خانواده است، افزود: تلاش مي‌كنيم اين مجموعه براي ارايه در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در سال آينده آماده شود.

پيام در پايان خواستار توجه بيشتر مسوولان به وضعيت صدور مجوز نشر براي آثار ناشران شهرستاني شد و گفت: طولاني شدن روند گرفتن مجوز نشر يا گرفتن اصلاحيه‌ها به كار انتشارات دور از تهران، خلل وارد مي‌كند. از سوي ديگر، گاهي مشخص نشدن دقيق علت صادر نشدن مجوز، ما را با يك علامت سوال مواجه مي‌كند و ما در برابر نويسنده نيز پاسخي جز شرمندگي نداريم و در شان ناشر يا نويسنده نيست كه علت مجوز نگرفتن يك كتاب را نداند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها