كتاب «نظريه صف» اثر تاليفي فریبرز جولای و علیرضا شامخی به تازگي از سوي انتشارات کاوش قلم منتشر شد.-
انتظار در صف پدیدهای است که نیاز به تعریف ندارد، زیرا همه افراد جامعه در تجربیات روزانه خود زمانی را در صف گذراندهایم. بانک، یکی از معروفترین مثالهای سیستمهای صف است. مشتری وارد بانک ميشود و به انتهای صف مشتریان میرود. چند تحویلدار نيز در حال ارايه خدمات به مشتریانند و به مشتریان به ترتیب زمان ورود به سیستم خدمت میدهند. واقعیت سیستمهای صف به همین سادگی است. در همه آنها مشتری و سرویسدهنده(سروِر) دو طرف یك صف قرار دارند.
موضوع اصلی «نظریه صف» مطالعه و تحلیل صفهای انتظار و فرآیندهای تصادفی مربوط به آن است. هدف نهایی مطالعه سیستمهای صف، فهم رفتار این سیستمها با هدف به دست آوردن اطلاعات کافی برای مدیریت این سیستم از طریق آنالیز ریاضی است.
این شاخه از ریاضیات، کاربردهای متعددی در علوم محض و مهندسی دارد. از کابردهای مهم نظریه صف میتوان به حوزههايي نظير تخصصهای مهندسی مخابرات، ترافیک و حتی اقتصاد اشاره کرد. بسیاری از فرآیندهای تولیدی را نیز میتوان به صورت سیستمهای صف مدلسازی و آنها را بهینه کرد.
کتاب «نظریه صف» با هدف تامین نیاز دانشجویان دوره کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، مخابرات، کامپیوتر و همچنین دانشجویان ریاضی و آمار توسط «فریبرز جولای» و «علیرضا شامخی» در گروه مهندسی صنایع دانشکده فنی دانشگاه تهران تالیف شده است.
این کتاب مضاميني مانند مفاهیم اولیه سیستمهای صف، زنجیرههای مارکوفی، مدلهای نمایی صف، بررسی صفهای با تابع توزیع عمومی و مدلهای گسترده شده صف را عنوان ميكند. مباحثي نظير مسايل تصمیمگیری در تئوری صف و شبکههای صف، از ديگر موضوعات اين نوشتارند.
تحلیلی بودن و تعدد مثالهای حل شده از ویژگیهای مهم این کتاب شناخته ميشوند. مثالهاي اين اثر به گونهای انتخاب شدهاند که گسترهای از مسايل ساده تا پیچیده را پوشش دهند.
انتشارات کاوش قلم نخستين چاپ كتاب «نظريه صف» را سال 90 در قطع وزیری، 298 صفحه و به بهاي 120000 ریال منتشر كرده است.
نظر شما