دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
محبوبيت كتاب هاي صوتي

کتاب های صوتی برای کسانی که توانایی خواندن ندارند یا برای آنها که دوست دارند با مدرن شدن دنیا و افزایش مشغله های زندگی، راحت تر زندگی کنند يا آناني که به هر نحوی از خواندن کتاب های سنتی لذت نمی برند گزينه مناسبي محسوب مي شود._

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا):کتاب های صوتی برای کسانی که توانایی خواندن ندارند یا برای آنها که دوست دارند با مدرن شدن دنیا و افزایش مشغله های زندگی، راحت تر زندگی کنند يا آناني که به هر نحوی از خواندن کتاب های سنتی لذت نمی برند گزينه مناسبي محسوب مي شود.
کتاب های صوتی با وجود اینکه هنوز در نخستين مراحل شكل گيري و شناخته شدن در سطح عمومي اند، در برخی کشورها مانند هند از محبوبیت بسیاری برخوردار ند. بسیاری از محققان دریافته اند که کتاب های صوتی نسبت به انواع دیگر کتاب ها تاثیر گذارترند، چرا که شنونده احساس می کند که بیشتر با کتاب ارتباط برقرار کرده و یادگیری و درك در این نوع کتاب ها بیشتر است.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت کتاب های صوتی این است که کتاب های کاغذی را تا زمانی که درجايي مستقر و ساکن نشده اید نمی توانید بخوانید، اما می توانید به یک کتاب صوتی، در حال دویدن هم گوش بسپاريد. کتاب های صوتی شبیه یک همراه همیشگی اند كه برخی به آن لقب "دانشگاه سیار" را داده اند.
از دیگر عوامل محبوبیت کتاب های صوتی این است که این نوع کتاب ها می تواند برای افراد پیر که در اثر سالخوردگی دید و بینایی خود را از دست داده اند بسیار قابل استفاده و مفید باشد.در برخی از کشورها به افراد پیر توصیه می شود تا از این نوع کتاب ها استفاده کنند.
از دیگر موارد مثبت این کتاب ها استفاده از موزیک ، نمایشنامه و راوی برای خواندن کتاب است . این امر باعث می شود تا گوش دادن به کتاب های صوتی جذاب تر از خواندن کتاب کاغذی باشد . این تجربه جدید در آینده بازار این کتاب ها را دچار تحول خواهد کرد.

برخی محققان به این نتیجه رسیده اند که با مدرن شدن دنیای امروز و گسترش دانش و تکنولوژی، زندگی ها پر استرس و اضطراب خواهد شد و در این شرایط هیچ چیز لذتبخش تر از شنیدن یک کتاب زیبا با موسیقی دل انگیز نیست که در این اوضاع فشار حاکم بر شخص از سوی محیط کمتر می شود.

اكنون فروش کتاب های صوتی بیشتر به صورت آنلاین است و کمتر خرده فروشان اقدام به فروش آنها می کنند . بازار فروش کتاب های صوتی روزبه روز در حال افزایش است، به طوریکه در کشوری مانند هند فروش کتاب های صوتی یک درصد از فروش کل بازار کتاب را به خود اختصاص داده و انتظار می رود که این فروش در سال های آینده بیشتر هم بشود.

صدای راوی کتاب بسیار مهم است تا این کتاب را برای شنونده جذاب جلوه دهد. صدای کسل کننده و آرام می تواند نه تنها جذابیت کتاب بلکه کلا جذابیت کتاب های صوتی را هم از بین ببرد.

اما در برخی از کشورها ناشران تمایلی به ارائه کتاب های صوتی ندارند، به این خاطر که قیمت کتاب های صوتی به خاطر استفاده از موزیک و راوی که تقریبا بیشتر از نمونه های سنتی آن است. همچنین دراین کشورها انتشار کتاب مالیات ندارد، اما کتاب های صوتی مشمول قانون مالیاتند.

منبع: اکانومیک تایمز،نویسنده:روحیت گاپتا،مترجم:مرجان آقبلاغی




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها