وليالله حامي در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: مباحث تاريخ انقلاب ايران در كتابهاي درسي به دليل بهره نبردن از منابع غني و خلاء معرفي اشخاص تاثيرگذار در اين رويداد تاريخي داراي ضعفهاي بسيارياند.
وي گفت: كتابهاي درسي تاريخ معاصر ايران اگر با نيازسنجي نوشته ميشدند، به جاي نگاه سطحي به مباحث، توانايي انتقال گذشته پرحادثه تاريخي ايران را به نسلهاي پس از انقلاب به دست ميآوردند.
اين كارشناس تاريخ، تاثير دغدغه مولفان و هدف آنها را در نگارش از انقلاب اسلامي و دفاعمقدس در كتابهاي درسي، مهم دانست و افزود: نهادهاي آموزشي در اتاق فكر خود نظرات كاربردي استادان و كارشناسان را جمعآوري كنند تا تاريخ انقلاب ايران با توجه به ارزشهاي آن به دانش آموزان منتقل شود.
وي يكي از عوامل ايجاد جذابيت در كتابهاي درس تاريخ را پيوند با مطالعات جديد عنوان كرد و ادامه داد: به مرور سندهايي درباره وقايع انقلاب منتشر ميشوند و تحليلهاي گذشته را مورد بازبيني قرار ميدهند. نقاط ضعف رژيم شاه و اقدامات انگليس و آمريكا در ايران از جمله محورهايي هستند كه داراي نكات كليدياند. مولفان وقايع تاريخي انقلاب اسلامي در كتابهاي درسي، ميتوانند از اين اسناد براي بيان كاملتر حقايق استفاده كنند.
حامي معتقد است: بيان ساده وقايع امر مهمي است. مركز اسناد انقلاب اسلامي از سالهاي گذشته كتابهايي را در قالب مجموعهاي به نام «دانستنيهاي انقلاب اسلامي براي جوانان» منتشر كرده است. گروه تاريخ تاليف كتابهاي درسي ميتوانند با استفاده از چنين آثاري، پشتوانه تحقيقي و استنادي آثار خود را ارتقاء دهند.
وي در ادامه به اهميت تاريخ دفاعمقدس در كتابهاي درسي اشاره كرد و گفت: آنچه از حماسه هشتساله دفاعمقدس در كتابهاي درسي آمده، وقايعنگاري محض است. در حالي كه بيان وقايع جنگ در قالب خاطرات فرماندهان و شرح چرايي و چگونگي پيروزي ايران در مقابل ارتش عراق، تاثير عميقتري بر دانشآموزان دارد.
سهشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳
نظر شما