دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱
انتشار «محک خسروي»؛ جنگ غزليات بيش از 50 شاعر متاخر

مرکز پژوهش ميراث مکتوب، کتاب «محک خسروي» تاليف ميرزا خسرو بيگ گرجي (درگذشته 1277 ه. ق) و تصحيح و تعليقات فائزه زهرا ميرزا را منتشر کرد. محک خسروي جنگ غزليات بيش از پنجاه شاعر متاخر است که بر حسب اوزان عروضي و قواني و رديف ترتيب يافته است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، از جمله شاعراني که نمونه اشعار آنها در اين جنگ فراهم آمده،مي‌توان به آذر بيگدلي، آزاد کشميري، درويش مجيد طالقاني، عاشق اصفهاني، فتحعلي‌شاه قاجار، واله راغستاني، واله اصفهاني و واقف لاهوري اشاره کرد.

گردآورنده اين جنگ، ميرزا خسرو بيگ گرجي (1277 ه. ق/ 1860 م) است که آن را به در خواست امير سند مير کرم علي خان و برادرش مير مراد علي خان در سال (1232 ه. ق/ 1817 م) گرد آورده است. وي داراي آثار ديگري همچون مجربات العلاج، سفينةالشعر و ديوان اشعار فارسي است.

دکتر اکبر ايراني، مدير عامل مرکز پژوهشي ميراث مکتوب، در بخش آغاز «محک خسروي» مي‌نويسد: با همه کوشش‌هايي که در سال‌هاي اخير براي شناسايي نسخ خطي ـ به عنوان ذخاير مکتوب ـ و تحقيق و تتبع در آنها انجام گرفته و صدها کتاب و رساله ارزشمند انتشار يافته، هنوز کار ناکرده بسيار است و هزاران کتاب و رساله خطي موجود در کتابخانه‌هاي داخل و خارج کشور شناسانده و منتشر نشده است. بسياري از متون نيز اگر چه بارها به طبع رسيده، منطبق بر روش علمي نيست و به تحقيق و تصحيح دوباره نياز دارد.

اين کتاب که به مرحوم شمس‌العلماء ميرزا قليچ تقديم شده، شامل سه بخش است که بخش اول آن به عنوان سرزمين سند در گذر تاريخ، بخش دوم آن با عنوان احوال و آثار ميرزا خسرو بيگ گرجي و بخش سوم با عنوان محک خسروي، به همراه نمايه‌ها و منابع، 1203 صفحه را در بر مي‌گيرد. در مقدمه اين کتاب به نقش تاسپوران در ترويج زبان و ادبيات فارسي ارسند اشاره شده و اميران تالپور نيز معرفي شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها