سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۶
كتاب‌های فضايی به انتخاب «استيو كول»

«كول»، نويسنده و ستاره‌شناس مشهور، فهرستي از ده كتاب فضايي مورد علاقه‌اش را كه براي كودكان و نوجوانان نوشته شده است، انتخاب كرد.

ايبنا نوجوان: «استيو كول» از نويسندگاني است كه مجموعه كتاب‌هايي درباره‌ي ستاره‌شناسي نوشته است. «جنگل شيطان» يكي از معروف‌ترين آثار «كول» به شمار مي‌رود. با فهرست بهترين كتاب‌هاي فضايي براي گروه سني كودك و نوجوان به انتخاب او آشنا شويد:

1- «كليد اسرارآميز جرج» نوشته‌ي «استيفان هاوكينگ» اين كتاب تعداد زيادي از خوانندگانش را به فيزيكدان‌هاي مشتاق تبديل كرده است. اين كتاب تركيبي از علم و ماجراجويي است. يك خوك فراري،‌ جرج را دنياي همسايه‌هاي عجيب و غريبش، پني، پدرش، يك پروفسور گيج و بي‌حواس و يك ابررايانه به نام «كازموس» وارد مي‌كند. كازموس دروازه‌اي به سوي فضا طراحي كرده است. دروازه اي كه كشف جهان بي‌نهايت را امكان‌پذير مي‌كند. 

2- «دكتر "كه" و داكلاس» نوشته‌ي «ديويد ويتاكر»
نخستين كتاب از مجموعه‌ي «دكتر "كه"» در سال 1964 منتشر شد. اين مجموعه به‌تازگي با مقدمه‌اي از نويسنده‌ي مشهور، «نيل گي‌من» بازچاپ شده است. اين كتاب ماجراهاي هيجان‌انگيز دكتري اسرارآميز را مي‌گويد كه براي نجات سياره‌ي «اسكارو» تلاش مي‌كند. 

3- «چين و چروك در زمان» نوشته‌ي «مادلين لي‌انگل»
يك سال پيش از آن‌كه دكتر «كه» وارد دنياي داستان‌هاي فضايي شود، يك آدم فضايي به نام خانم «كه»، شخصيت اصلي داستان‌هاي فضايي بود. او به همراه خانم «چه» و «چرا» درگير مبارزه‌ عليه نيرويي شيطاني مي‌شود كه بر كيهان حكومت مي‌كند. سه نوجوان زميني نيز انتخاب مي‌شوند تا با وارد شدن به چروكي در زمان در اين مبارزه‌ي فضايي شريك شوند.

4- «تاريخ مصور فضا» اثر «سالي كيندبرگ» و «تريسي ترنر»‌
با توجه به عنوان اين كتاب نمي‌توانيد حدس بزنيد كه چه كتاب سرگرم‌كننده‌اي را در پيش رو داريد! اين كتاب تاريخ كاملي از فضا را در قالب داستان مصور بيان مي‌كند. علاوه بر آن مفاهيم پيچيده‌ي فضايي را در پوشش خنده و شوخي به نوجوانان آموزش مي‌دهد. 

5- «پادشاه فضا» نوشته‌ي «ويليام ارل جونز»
متاسفانه هنوز كسي دايناسورها را در زير آب‌راه‌هاي سياره‌ه زهره يا پشه‌هاي قاتل را در آبراهه‌هاي مريخ كشف نكرده است؛ اما من اميدوارم روزي اين اتفاق بيفتد. اين كتاب ماجرهاي اكتشافات فضايي كاپيتان «تيموتي» و پسرش «ركس» است كه براي كشف ناشناخته‌ها راهي فضا مي‌شوند.

6- «فضا، سياه چاله‌ها و ...» نوشته‌ي «گلن مورفي»
اين كتاب متني عاميانه و بسيار روان دارد و تمام كتاب گفت‌وگويي بين نويسنده و يك بازجوي خيالي است و آزمون‌ها و مفاهيم علمي را در اين قالب به نوجوانان آموزش مي‌دهد.

7- «لارك لايت» نوشته‌ي فيليپ ري‌وي»
با خواندن اين كتاب مي‌توانيد يك تور تخيلي را در دورترين نقاط فضا تجربه كنيد. داستان در عصر ويكتوريايي اتفاق مي‌افتد و سبك نگارش آن نيز مانند داستان‌هاي اين دوره است. 

8- «راهنماي سواري گرفتن مجاني در كهكشان» نوشته‌ي «داگلاس آدامز»
ماجراجويي‌هاي احمقانه و خنده‌دار «آرتور دنت»، 30 سال است كه آغاز شده اما هنوز هم تازه و خنده‌دار است. خواندن اين ماجراهاي فضايي را از دست ندهيد. 

9- «ماوراي خاموشي» نوشته‌ي «»سي.اس. لوئيس»
«سي.اس. لوئيس» با مجموعه كتاب‌هاي نارنيا شهرت يافت اما اين نويسنده‌ي بزرگ، يكي از بهترين‌هاي ادبيات فضايي نيز محسوب مي‌شود. ماوراي خاموشي، نخستين سه‌گانه‌ي كيهاني اوست كه در آن داستان آدم فضايي‌هاي بلند قد، هوشمند و پركار را مي‌گويد.

10- «فضايي‌ها عاشق زيرشلواري هستند» نوشته‌ي «كلر فريدمن» و «بن كورت»
آدم فضايي‌ها عاشق زيرشلواري هستند اما هيچ زيرشلواري در فضا وجود ندارد. بنابراين نقشه‌ي حمله به زمين با هدف سرقت زيرشلواري‌هاي ساكنان اين سياره طراحي مي‌شود. اين كتاب با تصاويري خنده‌دار و سرگرم‌كننده همراه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها