چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۱
رونمایی از مجموعه پنج جلدی اسنادی از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم

مجموعه پنج جلدی اسنادی از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم،عصر چهارشنبه (29 تيرماه) با حضور رييس جمهور در سالن شهيد بهشتي نهاد رياست جمهوري رونمایی شد.این مجموعه پنج جلدی به همت مرکز پژوهش، سنجش و اسناد ریاست جمهوری تدوين و توسط موسسه خانه كتاب منتشر شده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، جلد اول این مجموعه مشتمل بر 506 سند درباره تحمیل پیمان سه‌جانبه است که درصدد وجهه قانونی بخشیدن به اشغال ایران با حضور نیروهای شوروی و انگلیس بود.
 
جلد دوم شامل 443 سند مهم درباره مداخلات متفقین اشغالگر در وسایل ارتباطی کشور و سانسور آنها به نفع خود و همچنین دخالت در امور پولی و مالیاتی است. 
جلد سوم مشتمل بر 494 سند مهم درباره مداخلات و تعدیات اشغالگران متفق در بهره برداری از امکانات کشور در حوزه راه، جنگل‌ها و قوت لایموت جامعه ایرانی است. 
در جلد چهارم 449 سند به موضوعاتی همچون قتل،‌ تجاوز و تعدی اختصاص یافته است. این مجلد به حضور نیروهای بیگانه در داخل کشور و مشکلاتی که برای مردم به وجود آوردند می پردازد.
جلد پنجم از این مجموعه 657 سند مهم را درباره پیامدهای جنگ جهانی دوم در حوزه سیاست و اجتماع آن دوره تاریخی ایران در بر می گیرد.
 
در این مراسم علاوه بر رونمایی از این مجموعه پنج جلدی، از دست‌اندرکاران مجموعه تلویزیونی در چشم باد و همچنین خسرو معتضد، مورخ تقدیر به عمل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها