دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۹
نتایج پژوهش درباره تصویر زن عرب در رسانه کتاب می شود

نتیجه 3 سال و نیم پژوهش یک استاد عرب دانشگاه کارنگی ملون و تیم همراه او درباره تصویر زنان عرب در رسانه ها به زودی در قالب یک کتاب منتشر می شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) به نقل از «پنسولا قطر»، این پژوهش که به سفارش بنیاد پژوهش های ملی قطر و توسط دکتر امل الملکی، استاد دانشگاه «کارنگی ملون» انجام شده، تحلیلی گفتمانی و محتوایی از زبان و تصویر استفاده شده برای زنان در رسانه های عربی است. دکتر الملکی این پژوهش را همراه یک تیم پژوهشی در پیتزبورگ انجام داده و نتایج آن توسط انتشارات بلومزبری قطر و انگلیس منتشر و به طور همزمان در خاورمیانه، اروپا و آمریکا به بازار خواهد آمد.

الملکی می گوید:« به طور تاریخی، زنان عرب در اخبار غربی در نقش های انفعالی معرفی شده اند. وقتی آنها در پاره های تصویری به نمایش در می آیند، نوعا در پوشش و بدون صدا هستند و در عناوین و باکس ها، کلمات از طرف آنها بیان می شوند. ولی زنان عرب در اخبار امروز جهان عرب جایشان کجاست؟» او می پرسد: «آیا خوانندگان انگلیسی زبان به اخبار عربی دسترسی دارند و آیا کلیشه های تاریخی آنها درباره زنان عرب تاثیری پذیرفته است؟ یا اینکه آیا فهم متفاوتی از زنان عرب در امتداد یک طیف قدرت ظهور خواهد کرد؟»

این محقق عرب معتقد است ظهور 11 سپتامبر، اینترنت، دسترسی خوانندگان انگلیسی زبان به بازار انبوه اخبار عربی در کنار فناوری های ترجمه متن، برای نخستین بار زمینه پاسخ نظام مند به این پرسش ها را فراهم کرده و این همان چیزی است که نتیجه آن در این کتاب منتشر شده است.
 
یک خواننده انگلیسی زبان که از سرویس ترجمه اخبار عربی استفاده می کند، تصورش از زنان عرب چیست؟ دکتر الملکی و همکارانش برای پاسخ به این پرسش، با استفاده از یک سرویس جهانی ترجمه، طی یک دوره زمانی 22 ماهه، گزیده اخبار 103 منبع عربی از 22 کشور عرب زبان را جمع آوری و ترجمه کرده اند.

برخی یافته های این پژوهش حاکی از این است که زنان عرب قربانی محرومیت اقتصادی و سیاسی اند که بر اثر جنگ، فقر و وجود رهبران انعطاف ناپذیر و ناکارآمد به وجود آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها