دكتر سعيد قديمي در حاشيه نشست تغيير سرفصلهاي علوم انساني و محتواي متون درسي به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: از اعضاي هيات علمي دانشگاهها و صاحبنطران علوم انساني خواسته شده، دو اصل كلي «جامعنگري» و «حفظ نگاه اعتدالي و انتقادي» در بازنگري متون و سرفصلهاي علوم انساني را مورد توجه قرار دهند.
وي افزود: توجه به جامعنگري در بازنگري متون علوم انساني به معناي بررسي دقيق تمام نظريات اين حوزه است؛ نقاط ضعف نظريهها بايد توسط صاحبنظران علوم انساني بررسي و با تقويت نقاط قوت و توجه به نيازهاي امروز، متون در اختيار دانشجويان قرار گيرد.
قديمي درباره وضعيت ترجمههاي علوم انساني توضيح داد: با توجه به گستردگي نظريات مطرح شده در حوزههاي مختلف علوم انساني، نقاط قوت و ضعف ترجمهها بايد توسط متخصصان اين حوزه بررسي شود و در اين راستا كميتههاي تخصصي از سوي وزارت علوم و پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات اجتماعي تشكيل شده است.
مديركل دفتر پشتيباني و حمايت آموزشي و مالي وزارت علوم با تاكيد بر اينكه نظريات علوم انساني به دليل گستردگي در سالهاي متمادي تغيير كرده، افزود: نبايد در هيچ كتاب و متن درسي يك نظريه را به صورت كامل قبول يا رد كنيم.
وي در ادامه افزود: ترجمه كتاب حوزههاي مختلف علوم انساني بايد براساس شاخصها و استانداردهاي تعيين شده اين حوزه مورد توجه قرار گيرد.
قديمي درباره فعاليتهاي مختلف براي بازنگري در برنامههاي آموزشي گفت: برخي از اين فعاليتها در حوزه متون درسي شامل برگزاري جلسات متعدد با سازمان انتشارات سمت براي بازبيني كتب علوم انساني مورد نياز دانشگاهها (حدود 1900 عنوان كتاب) و همكاري با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه براي توليد كتاب است.
یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۶
نظر شما