سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
جهان به چه سمتي سوق خواهد يافت؟

«جهان‌گرايي و منطقه‌گرايي» عنوان نخستين جلد از مجموعه پنج جلدي «منطقه‌گرايي» محسوب مي‌شود كه به تازگي از سوي دانشگاه سازمان ملل منتشر شده است. عليرضا طيب، كارشناس ارشد علوم سياسي، با به پايان رساندن ترجمه اين جلد، برگردان جلد دوم آن را آغاز كرده است.\

عليرضا طيب در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، از اين مجموعه به عنوان منبعي جامع ياد كرد و اظهار داشت: قرار است ترجمه اين مجموعه را تا پايان سال به سفارش دفتر مطالعات وزارت خارجه به پايان رسانم.

وي منطقه‌گرايي را تشكيل مناطق يا تقسيم‌بندي‌هايي در جهان خواند كه در گذشته تنها با انگيزه‌هاي اقتصادي انجام مي‌گرفتند. وي افزود: در دوره كنوني علاوه بر انگيزه‌هاي اقتصادي، عواملي نظير مسايل سياسي، اجتماعي، ابتكارات جوامع و عوامل زيست‌محيطي مي‌توانند از جمله دلايل اين منطقه‌گرايي باشند.

مترجم منابع دانشگاهي حوزه علوم سياسي درباره محتواي اين مجموعه عنوان كرد: اين كتاب قائل به موج جديدي از اين خيزش منطقه‌گرايي در جهان است و با ذكر نمونه‌هاي عملي، از ايجاد يا تقسيم‌بندي چنين تشكل‌هايي، مصداق‌هايي را از نمونه‌هاي عملي اين پديده ذكر مي‌كند.  

طيب يادآور شد:‌ منطقه‌گرايي در سطح كلان موجب ايجاد مناطق بزرگي مانند اتحاديه اروپا شده و در مثال‌هاي خُرد، موجبات همبستگي مناطق كوچكي از كشورهاي جهان با يكديگر را پديد آورده است كه مي‌تواند اين همبستگي بر مبناي منافع مشترك يا دست‌يابي به امنيت باشد. منطقه‌گرايي در پله‌هاي پايين‌تر خود به «ريز منطقه‌گرايي» تقسيم مي‌شود و تقسيمات درون كشوري را دربر مي‌گيرد. در حقيقت بحث منطقه، قالبي براي همكاري ميان سرزمين‌هاست.

وي موضوعات «ديدگاه‌هاي كشورهاي شمال درباره منطقه‌گرايي»، «ديدگاه‌هاي كشورهاي جنوب درباره منطقه‌گرايي»، «منطقه‌گرايي نو و آينده امنيت و توسعه» و «مقايسه منطقه‌گرايي‌ها» را از ديگر عناوين مجموعه پنج جلدي «منطقه‌گرايي» برشمرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط