سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴

معروفترین انتشارات علمی شهر گوتینگن موسوم به «فاندرهوک و روپرشت» که از تاریخچه‌ای 265 ساله برخوردار است آرشیو خود را به کتابخانه دولتی برلین اهدا می‌کند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، مراسم اهدای این آرشیو در تاریخ 4 جولای (13 تیر) برگزار می‌شود و در آن «یورگن کوکا» و «رودولف اسمد» در مورد این خانه چاپ و نشر سخنرانی می‌کنند. طبق اعلام کتابخانه دولتی برلین این آرشیو مشتمل بر 4 هزار پرونده دربرگیرنده اسناد است و قرار است نماینده خانواده «روپرشت» در تاریخ یاد شده این آرشیو که به لحاظ پژوهشی و علمی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است را به «باربارا اشنایدر کمپ» مدیر کتابخانه دولتی برلین واگذار کند. 

در جریان این مراسم «یورگن کوکا» در مورد «مورخ ، ناشر و روشنگری. فاندرهوک و روپرشت در گوتینگن» و «رودولف سمند» در مورد «کتاب‌هاي مذهبی و پیش زمینه پیدایش آن ها» سخنرانی می‌کند. 

این انتشاراتی که پیدایش آن به شکل تنگاتنگی با تاسیس دانشگاه «گئورگ – آگوست» در سال 1737 مرتبط بوده، در طول دوران کاری خود آثار شخصیت های فرهیخته و دانشمندی همچون آلبرشت فون هالر ، آگوست لودویگ فون شلوتسر و یوهان استپان پاتر را منتشر کرده است. اکنون انتشارات «فاندرهوک و روپرشت» بیش از همه به انجام پژوهش در زمینه های علوم دینی و علوم انسانی پرداخته است.
کتابخانه دولتی برلین در سال 1661 تاسیس شده است و بزرگترین کتابخانه علمی آلمانی زبان در جهان به شمار می رود. این کتابخانه مشتمل بر اسنادی از تمام رشته های علمی ، تمام زبان ها ، زمان ها و کشورهای جهان با محوریت علوم اجتماعی و علوم انسانی است. از جمله شخصیت های بزرگ ادبی آلمانی زبان که اسناد آن ها در این کتابخانه موجود است می توان به گوتهولد اپراهیم لسینگ ، یوهان ولفگانگ فون گوته و هاینریش فون کلایست اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها