چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷
«عنصر معنوي در ایالات متحده آمریکا» خواندني مي‌شود

مترجم حوزه حقوق درباره كتاب «عنصر معنوی در نظام کیفری ایالات متحده آمریکا» گفت: مخاطب با مطالعه این اثر علاوه بر این که با عنصر معنوی و مقررات مرتبط با آن در نظام کیفری آمریکا آشنا می‌شود، مي‌تواند مفاهیمی مانند عمد، علم، انگیزه، بی‌احتیاطی، بی‌پروایی و ... را بهتر بشناسد.\

فاطمه موسوي خوشدل، مترجم كتاب عنصر معنوی در نظام کیفری ایالات متحده آمریکا، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: عنصر معنوی یکی از اساسی‌ترین و در عین حال از پیچیده‌ترین مسايلی به شمار مي‌آيد که در حقوق کیفری باید به آن پرداخت؛ مساله‌ای که هر چند در نگاه نخست بسیار ساده به نظر می‌رسد اما پیچیدگی‌ها و ابهامات زیادی دارد.

وي ادامه داد: با توجه به این که نویسنده در این کتاب، عنصر معنوی را بسیار موشکافانه و دقیق بررسی و به مسايلی توجه کرده است که کمتر مورد توجه حقوق‌دانان داخلی قرار گرفته‌اند، تصمیم گرفتم این اثر را ترجمه كنم. 

مترجم حوزه حقوق تصريح كرد: هرچند این کتاب به بررسی عنصر معنوی در نظام کیفری ایالات متحده آمريكا پرداخته و برای انجام مطالعات تطبیقی مفید است، اما از آنچه كه در تعریف و بررسی مفاهیمی مانند عمد و علم و انگیزه برمی‌آید، مي‌توان نتيجه گرفت كه اين كتاب به یک نظام کیفری خاصي اختصاص ندارد. بنابراین، مطالعه این نوشتار می‌تواند برای درک بهتر نظام داخلی نیز مفید باشد.

موسوي خوشدل افزود: نویسنده پس از بیان کلیات، به بررسی مراتب عنصر معنوی یعنی عمد، علم، بی‌پروایی و بی‌احتیاطی، انگیزه، جهل و اشتباه و جرایم بدون تقصیر پرداخته است و درباره هر موضوع از كتاب، علاوه بر این که مفهوم را به طور دقیق بررسی و به نکاتی که شاید در ادبیات حقوقی ما مغفول مانده‌اند، توجه کرده و پرونده‌های متعددی را به عنوان نمونه بيان کرده است که می‌تواند در درک بهتر موضوع مفید باشد. 

وي يادآور شد: دانشجویان رشته حقوق کیفری و جرم‌شناسی که قصد مطالعه و پژوهش در حوزه عنصر معنوی را دارند، مخاطبان اصلي اين كتاب را تشكيل مي‌دهند. 

چاپ نخست كتاب «عنصر معنوی در نظام کیفری ایالات متحده آمریکا» اثر « واین آر لفیو» با ترجمه فاطمه موسوي خوشدل در شمارگان 1000 نسخه، 160 صفحه و بهاي 40 هزار ريال به زودي از سوي نشر ميزان راهي بازار نشر خواهد شد.

كتاب «سببیت در حقوق(حقوق کیفری)» اثر مشترك «اچ.ال.ای.هارت» و «تونی هونوره» از جمله آثاري‌ محسوب مي‌شود كه توسط فاطمه موسوي خوشدل، دکتر حسین آقایی‌نیا، علی صابری تولائی و حبیب امامی ترجمه و از سوي نشر ميزان راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط