به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نخستين نمايشگاه چاپ ديجيتال و نشر روميزي در فضايي به وسعت 2100 متر مربع، پذيراي 41 شركت و نمايندگي سازندگان و فروشندگان ماشينآلات چاپ ديجيتال بود. نگاهي به چگونگي برگزاري نخستين نمايشگاه چاپ ديجيتال و نيز بررسي راهكارهاي تقويت آن در سالهاي آتي، در گزارش ايبنا مرور شده است.
اميدهايي از جنس چاپ
مسعود دادبه مدیرعامل شرکت بازرگانی پاپیروس که از فروشندگان عمده دستگاههای outdoor در ایران است، درباره اثرات برگزاري اين نمايشگاه گفت: ممکن است در سالهای آغازين جواب مناسبی از اين نمايشگاه نگیریم اما اين نمايشگاه ميتواند به عنوان یک پایگاه تخصصی برای چاپ دیجیتال كشور مطرح باشد.
وي افزود: با شناختی که از مدیریت این نمایشگاه دارم مطمئنم این نمایشگاه در سالهاي آتي در سطح بالاتری برگزار میشود و چاپ دیجیتال میتواند شرایطي منحصر به فرد را تجربه کند.
دادبه با اشاره به حضور شركت خود در اين نمايشگاه، عنوان كرد: همان تدارکاتی را که برای نمایشگاه چاپ و بستهبندی میدیدیم برای این نمایشگاه هم در نظر گرفتهایم، البته با توجه به محدودیتی که از نظر زمان و مکان داشتیم، دو دستگاه پيشبيني شده را نتوانستیم به نمايشگاه بياوريم.
عباس ایرانعقیده، رییس هیات مدیره انجمن چاپ دیجیتال ایران نيز با اشاره به تنزل كيفيت آثار چاپي در حوزه چاپ ديجيتال گفت: در این میان تنها رقابت در زمینه قیمت است که برای مشتریان این خدمات اهميت دارد.
وي با اشاره به جايگاه چاپ ديجيتال در كشور توضيح داد: اين چاپ سابقهای نزدیک به 17 یا 18 سال در كشور ما دارد و ايران از جمله کشورهایی است که از ماشینآلات ساخت دیگر کشورها استفاده میكند، پیش از این ماشینهای اروپایی و آمریکایی وارد کشور میشدند و کسانی که دست اندرکار چاپ دیجیتال بودند از افراد کاملاً حرفهای در این صنف محسوب ميشدند.
ايرانعقيده درباره برپایی نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی نیز گفت: این نمایشگاه میتواند نتایج خوبی همراه داشته باشد اما باید دید آیا بازار کشور گنجایش سرمایهگذاریهای کلان را دارد يا نه، زیرا تمام اتفاقاتی که در این حوزه میافتند در آخر به سیاستهای کلان اجرایی در کشور بستگي دارند.
نشستهاي تخصصي
در حاشيه برگزاري اين نمايشگاه، هفت نشست تخصصي با حمايت انجمن چاپ ديجيتال ايران و با حضور جمعي از كارشناسان حوزه چاپ برپا شد.
در اين نشستها موضوعاتي مانند «چاپ ديجيتال از نگاه انجمن چاپ»، «آشنايي با فرمت PDF»، «چاپ ديجيتال و نشر روميزي»،«مديريت رنگ»، «مدیریت واحدهای چاپ دیجیتال»، «گردش کار دیجیتال(MIS) » و «اهمیت IT در چاپ دیجیتال» براي مخاطبان تخصصي ارايه شد.
اميرحسين قاسمي، دبير انجمن چاپ ديجيتال ايران درباره اين نشستها توضيح داد: اغلب موضوعات كارگاهها و نشستهاي تخصصي نمايشگاه با توجه به نياز و خلاءهاي موجود در اين حوزه انتخاب شده بودند.
وي ادامه داد: تلاش كرديم در هر يك از اين نشستهاي تخصصي، جديدترين و به روزترين مباحث آن حوزه به مخاطبان آموزش داده شود كه خوشبختانه با استقبال گسترده علاقهمندان روبرو شد.
سياه و سپيدهاي نمايشگاه
دوري راه يكي از مشكلات اين نمايشگاه بود، بهطوريكه بازديدكنندگان مجبور بودند زمان زيادي براي رسيدن به محل نمايشگاه صرف كنند. اگر چه در ایستگاه متروي ورزشگاه آزادی، سرويسهاي رايگان رفت و آمد از ساعت 10 تا 18 آماده خدمترسانی به بازدیدکنندگان بود اما اين موضوع نتوانست نياز برخي از بازديدكنندگان را مرتفع سازد.
از سوي ديگر فضاي نسبتا كوچك داخل نمايشگاه نيز براي بازديدكنندگان محدوديت رفت و آمد ايجاد كرده بود، روشن بودن اغلب دستگاههاي عرضه شده در نمايشگاه، بوي مواد چاپي و سقف كوتاه مجموعه دلايل ديگري بر نامساعد بودن فضاي نمايشگاه براي بازديدكنندگان و شركتكنندگان بود.
از طرفي بازديدكنندگاني كه با خودروي شخصي به محل نمايشگاه ميآمدند، دغدغه طرح ترافيك و محل پارك خودرو نداشتند و از اينكه براي پارك خودرو دچار دردسر نميشدند، راضي بودند.
ثبت مشخصات بازديدكنندگان و ارايه كارت به افراد را ميتوان يكي ديگر از ويژگيهاي اين نمايشگاه عنوان كرد، زيرا سبب ميشود در روز پاياني نمايشگاه به راحتي تعداد بازديدكنندگان تخمين زده شود.
نخستين نمايشگاه چاپ ديجيتال و نشر روميزي ايران، عصر امروز (يكشنبه 29 خرداد) پس از چهار روز فعاليت در مجموعه نمايشگاهي هتل المپيك تهران به كار خود پايان ميدهد.
یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱
نظر شما