جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۹
طرح جلد، ويتريني از محتواي كتاب است

كارگاه آموزشي «طراحي جلد كتاب» صبح امروز جمعه (23ارديبهشت) با حضور افراسياب حكمت و آيسا حكمت در سراي كارنامه نشر برگزار شد. آيسا حكمت، هويت بيروني كتاب را مهم دانست و گفت: افراد جامعه در باره محصولات فرهنگي به ظاهر آن توجه مي كنند. ‌شكل و ظاهر كتاب مي‌تواند به مخاطب بفهماند محتواي محصول چيست و رنگ‌هاي به كار رفته چه نقشي ايفا مي‌كنند./

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)- به گزارش ستا خبري سراهاي اهل قلم نمايشگاه كتاب، در ابتدا «افراسياب حمكت» درباره تاثير تصوير بر مخاطب گفت: در شرايط فعلي جهان، حروفي كه براي هر موضوعي انتخاب مي‌شوند بايد طراحي جديد داشته باشند تا تاثير لازم را بر مخاطب بگذارند. به عنوان نمونه اگر قرار باشد متن مذهبي، مفهوم مقدسي را منتقل كند، اگر با خط شكسته نستعليق كه جزو خطوط سنتي است نوشته شود كيفيت را به مخاطب منتقل نمي‌كند.

وي افزود: در شرايط فعلي به دليل تنوع توليدات صنايع مختلف محصولات فرهنگي و رقابت شديدي كه در بازار فروش وجود دارد، تاثير تصوير بر انسان بيشتر از متن است.

حكمت درباره اينكه چرا جلد كتاب بايد طراحي داشته باشد؟ اظهار داشت: به دليل اينكه كتاب محصول امروزي است، اصولا روي جلد بايد چكيده بسيار كلي از اصل و جوهره آن را بيان كند و مخاطب براي خريد جذب شود.

وي به عنوان نمونه درباره آثار حوزه كودك و نوجوان اظهار داشت: نبايد  عنوان كتاب‌هايي كه براي كودك و نوجوانان منتشر مي‌شوند خط زمخت و سنگين داشته باشند.  جلد كتاب نيز يك فضاست كه بايد طراحي خوبي داشته باشد و عناصر سر جاي خود قرار بگيرند.

در ادامه آيسا حكمت مقوله گرافيك را از عوامل ماندگاري كتاب دانست و گفت: ريشه و مفهوم گرافيك از مصدر «گرافين» به معناي نوشتن، حك كردن و خراشيدن مي‌آيد.

وي مقوله گرافيك را به دو دسته سنتي و نوين تقسيم‌بندي و بيان كرد: بين گرافيك سنتي و نوين «چاپ» وجود دارد كه نقش زيادي در توليد كتاب به عنوان صنعت ايفا مي‌كند.

حكمت، تصريح كرد: گرافيك سنتي شامل خط، نقاشي و كنده كاريست و طراحي گرافيك، عنوان يكسري فعاليت در زمينه طراحي، تركيب، ادغام حروف، تصويرسازي، عكس و چاپ است واز آن براي اطلاع‌رساني، آموزش يا راهنمايي استفاده مي‌شود.

وي توضيح داد: صفحه‌آرايي، كتاب‌آرايي، طراحي نشانه‌ها، تبليغات تجاري، پوستر و طراحي از ويژگي طراحي گرافيك مدرن است.

حكمت در ادامه گفت: «خط»، «نقش» و «تكثير» سه ركن اصلي گرافيك اند. اين سه ركن موجب جدا شدن گرافيك از ساير هنرها مي‌شود. امروزه كتاب نمي‌تواند جدا از گرافيك به حيات خود ادامه دهد.

وي درباره جنس جلد كتاب گفت: اگر جنس جلد كتاب از مقواي نازك درست شده باشد در اصطلاح به آن شوميز گفته مي‌شود و اگر از مقواي سخت درست شود به آن گالينگور مي‌گويند و قطع رحلي، رقعي و دانشگاهي از اندازه‌هاي رايج در ليتوگرافي است. 

آيسا حكمت، هويت بيروني كتاب را مهم دانست و گفت: همانگونه كه افراد در جامعه به ظاهر خود توجه مي‌كنند درباره محصولات فرهنگي نيز همين نظر را دارند. 

در ادامه، آيسا حكمت فرم هايي در بين حاضران پخش كرد تا بنا به تصاويري كه در آن‌ها وجود دارد، درباره طراحي‌ چند جلد كتاب، نظرات خود را اعلام كنند و مخاطبان در اين كارگاه به تحليلي از طراحي جلد كتاب برسند. 

اين كارگاه آموزشي با پرسش و پاسخ به پايان رسيد.  


بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشت بر پاست.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها