منتقدان حاضر در نشست نقد و بررسي دفترهای اول و دوم "كتاب پايداري 89" در سرای اهل قلم به این نتیجه رسیدند که در اغلب داستانهاي كوتاهِكوتاه این مجموعه، قصه و ماجرا وجود ندارد و بيشتر يك حس، بيان شده است.
در ابتداي اين نشست حاجيآبادي به بيان چگونگي برگزاري نخستين جشنواره داستان كوتاه پايداري پرداخت و اظهار داشت: شعار اصلي ما اين است كه جنگ و دفاع مقدس را خود مردم اداره كردند، بنابراين اجازه بدهيم خودشان درباره آن بنويسند. با همين شعار اين جشنواره را راهاندازي كردهايم.
وي با اشاره به انتشار دفترهای اول و دوم "كتاب پايداري 89" در آخرين هفته سال گذشته، ادامه داد: انتشار اين آثار در زماني محدود، خالي از نقاط ضعف نيست، اما به قولي كه به نويسندگان منتخب نخستين جشنواره داستان كوتاه پايداري، مبني بر انتشار آثارشان در سال 89، داده بوديم، عمل كرديم.
حاجيآبادي با اشاره به انتشار حدود 9 هزار عنوان اثر درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، توسط نهادهاي مختلف اضافه كرد: اين تعداد نسبت به آمار شهداي دوران دفاع مقدس، بسيار اندك است. بنابراين علاوه بر وارد كردن نويسندگان تازه كار به عرصه دفاع مقدس، افزايش كمي تعداد آثار مرتبط با اين حوزه از مهمترين دغدغههاي ما در راهاندازي اين جشنواره بوده است.
مدير مسوول انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به كم تنش بودن داوريها و عدم درخواست كمك مالي از سازمانهاي دولتي براي برگزاري نخستين جشنواره داستان كوتاه پايداري، از انتشار فراخوان دومين دوره جشنواره داستان كوتاه پايداري در خرداد امسال خبر داد.
وي در پايان گفت: همان طور كه در سالهاي جنگ تحميلي عراق علیه ایران چهره هایی داشتيم كه با سن كم به فرماندهاني با تجربه و قوي تبديل شده بودند، اميدواريم با برگزاري جشنواره داستان كوتاه پايداري اين اتفاق براي نويسندگان تازه وارد به حوزه ادبيات پايداري نيز رخ دهد و در سالهاي آينده به عنوان نويسندگاني موفق شناخته شوند.
سپس احسان عباسلو، پايهگذاري جشنواره ادبي در حوزه دفاع مقدس را توسط مجموعهاي خصوصي مثبت ارزيابي كرد و اظهار داشت: هر چه تعداد جشنوارههاي ادبي بيشتر باشد، به سود ادبيات كشور است. زيرا ايجاد انگيزه در نويسندگان را به دنبال خواهند داشت.
وي در ادامه به نقاط ضعف دفترهاي اول و دوم "كتاب پايداري 89" مانند اشكالات رسمالخطي و دستوري اشاره كرد و آن ها را ناشي از شتابزدگي ناشر دانست كه سبب كاهش كيفيت برخي از داستانها شده است.
عباسلو بيشتر انتقادهاي خود را به دفتر اول اين مجموعه كه به داستان كوتاهِكوتاه پايداري اختصاص دارد، وارد كرد و گفت: برخي از آثار اين مجلد از قالب داستاني خارج و شعرگونه نوشته شده كه اين موضوع خارج از اصول نگارش داستان است.
وي ادامه داد: در واقع در قالب داستان كوتاهِكوتاه بايد از كمترين فضا بيشترين استفاده را كرد، اما در اغلب داستانهاي دفتر اول "كتاب پايداري 89"، شخصيتهايي وارد داستانهاي كوتاهِكوتاه شدهاند كه اثري در روند قصه ندارند.
مهدي كاموس، ديگر منتقد جاضر در نشست نقد و بررسي دفترهای اول و دوم "كتاب پايداري 89" علاوه بر تشكر از پايهگذاران جشنواره داستان كوتاه پايداري و كساني كه آثار خود را به اين جشنواره ارسال كردند، گفت: نوشتن داستان در حوزه دفاع مقدس با آساني و دشواريهايي همراه است. دشواري، ناشي از نگارش درباره موضوعي تجربه نشده و آساني، ناشي از دور شدن از خاطرهزدگي و زندگينامه نويسي و دست به ابداع زدن و استفاده از تخيل است.
وي در ادامه، دين، رهبران و ويژگيهاي انساني را مولفههايي دانست كه بايد در ادبيات پايداري ديده شوند و درباره نقاط ضعف داستانهاي "كتاب پايداري 89" گفت: در اغلب داستانهاي كوتاهِكوتاه قصه و ماجرا وجود ندارد و بيشتر يك حس بيان شده است. همچنين برخي از داستانهاي اين 2 مجلد فاقد فاكتورهاي پايهاي بوده و قابليت حذف از اين مجموعه را دارند.
مهدي كاموس در پايان يادآور شد: در اين مجموعه انتظار ميرفت داستانهايي از تمام كساني كه در جنگ بودند، وجود داشته باشد، در حالي كه عمده داستانهاي اين 2 دفتر به فضاي پشت جبهه پرداختهاند.
برگزيدگان نخستين جشنواره داستان كوتاه پايداري، در بخشهاي "داستان کوتاه"، "داستان فلَش" و "داستانک" یا "داستان کوتاهِ کوتاه"، هفتم مهر ماه 89 معرفی شدند.
اين جشنواره ادبي، توسط انتشارات "هزارهققنوس" و با مشاركت انتشاراتيهاي "سفير اردهال" و "نقش پويا" برگزار شد.
آيين رونمايي از دفترهاي اول و دوم "كتاب پايداري 89"، شامل آثار منتخب اولين جشنواره داستان كوتاه پايداري نیز 24 اسفند ماه 89 در سراي اهل قلم برگزار شد. دفتر اول شامل داستانهاي كوتاهِ كوتاه و دفتر دوم دربرگيرنده داستانهاي كوتاه هستند. اين آثار به همت انتشاراتيهاي "هزارهققنوس"و "سفير اردهال" به چاپ رسيدهاند.
نظر شما