شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۴
نمايشگاه كتاب، فرصتي براي تكميل منابع كتابخانه‌ مجلس شوراي اسلامي

سرپرست بخش فراهم‌آوري كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي از نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران به عنوان فرصتي براي تكميل و به‌روز رساني منابع و كتاب‌هاي موجود در كتابخانه مجلس ياد كرد.

علي‌اكبر زارع‌بيدكي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره فعاليت كتابخانه مجلس در بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران گفت: امسال نيز همچون دوره‌هاي گذشته در نمايشگاه شركت مي‌كنيم و مجموعه‌اي از آثار جديد را نيز براي عرضه در اين دوره عرضه خواهيم كرد.

وي از اين نمايشگاه به عنوان فرصتي براي تكميل و به‌روز رساني منابع و كتاب‌هاي موجود در كتابخانه مجلس شوراي اسلامي ياد كرد و گفت: با برنامه‌ريزي قبلي، گروه خاصي را براي فعاليت در نمايشگاه درنظر گرفته‌ايم كه از متخصصان رشته‌هاي گوناگون‌اند و مي‌كوشند آثار مورد نياز اين مركز را جست‌وجو و معرفي كنند.

زارع‌بيدكي گفت: با ثبت اطلاع در شبكه كامپيوتري و به‌روز رساني اين شبكه مي‌كوشيم تا از دوباره‌ كاري در اين زمينه جلوگيري كنيم.

وي درباره فعاليت‌هاي بخش «فراهم‌آوري» اين مركز گفت: اين بخش در دو قسمت فعاليت دارد؛ بخش اول به تهيه و گردآوري كتاب‌هاي عربي، فارسي و لاتين اختصاص دارد و فراهم‌آوري نشريات داخلي و خارجي، هفته‌نامه‌ها و همچنين مبادله كتاب و نشريات با ديگر سازمان‌ها در دسته بعدي فعاليت‌هاي اين بخش قرار مي‌گيرد.

سرپرست بخش فراهم‌آوري كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه بيشتر مبادلات اين كتابخانه با كتابخانه آستان قدس رضوي است، گفت: در اين بخش تنها آثار مربوط به علوم انساني را جمع‌آوري و نشريات و كتاب‌هاي فني دريافت شده را اهدا يا مبادله مي‌كنيم.

وي يادآور شد: در بخش نشريات نيز كتابخانه مجلس مبادلاتي با كتابخانه ملي انجام داده است كه از آن ميان مي‌توان به مبادله 600 عنوان نشريه در دو نوبت در سال گذشته، اشاره كرد. اين مركز همچنين تعدادي از كتاب‌ها را كه به صورت «واسپاري» دريافت كرده بود، به كتابخانه مجلس ارسال كرد.

زارع‌بيدكي در توضيح «واسپاري كتاب» گفت: واسپاري، قانوني است كه كتابخانه مجلس نيز شامل آن مي‌شود، به اين صورت كه بايد يك نسخه از هر كتابي كه در شمارگان بالاي 2400 نسخه چاپ مي‌شود، به كتابخانه مجلس ارسال شود و به اين دليل كه سياست كتابخانه مجلس مبني بر جمع‌آوري كتاب‌هاي علوم انساني است، كتاب‌هاي فني را ثبت نمي‌كند و تمام كتاب‌هاي فني به علاوه نسخه‌هاي تكراري كتاب‌ها، به مراكز ديگر داده مي‌شود.

وي درباره كتاب‌هايي كه شمارگان آنها كمتر از 2400 نسخه است، گفت: اين كتاب‌ها كه تعدادشان هم زياد است، بايد از راه‌هاي گوناگون نظير شركت در نمايشگاه‌ها و جست‌وجو در بازار نشر، شناسايي و خريداري شوند.

مسوول بخش فراهم‌آوري كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطرنشان كرد: فعاليت تكميل و گردآوري كتاب‌هاي اين مركز را از شش ماه پيش با برنامه‌ريزي آغاز كرده‌ايم. سال گذشته با شركت در هشت نمايشگاه استاني از جمله تبريز، كرمان، قم، مشهد، اصفهان و شيراز موفق به خريداري حداقل هزار جلد كتاب از هر نمايشگاه شديم و تصميم داريم اين برنامه را همچنان ادامه دهيم. 

بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 16 تا 26 ارديبهشت ماه با حضور ناشران داخلي و خارجي در مصلاي امام خميني(ره) تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط