دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
«نظریه‌های نقد شعر کودک و نوجوان» در بازار نشر

انتشارات فرهنگ معاصر، کتاب «از این باغ شرقی؛ نظریه‌های نقد شعر کودک و نوجوان» اثر پروین سلاجقه را برای علاقه‌مندان و متخصصان این حوزه منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ این کتاب، نخستین اثر از نوع خود در زبان فارسی است که می‌تواند آغازگر بحث‌های بنیادین ضروری درباره مبانی نظری شعر کودک و نوجوان باشد، نیز تصویری عمومی از ویژگی‌های خاص این نوع شعر فارسی از آغاز تا امروز را ترسیم می‌کند. «از این باغ شرقی» با بررسی دقیق مجموعه‌های شعر کودک و نوجوان ایران در گستره‌ای وسیع از تاریخ خود، بر آن است تا نظریه‌ها و ابزارهای نقد شعر کودک و نوجوان را شناسایی کند. دیدگاه مؤلف بیشتر متکی بر نقد زیبایی‌شناختی است و گاهی، از این محدوده فراتر می‌رود و مقوله‌های دیگری را در بر می‌گیرد. در عرصه نظریه‌ها نیز مؤلف خود را به یکی از دو حوزه نظریه‌های کلاسیک یا مدرن، محدود نکرده و با نگاهی همه‌جانبه به موضوع نگریسته و در این روند، گاه به دیدگاه‌های شخصی و تازه‌ای دست‌یافته است.

پروین سلاجقه، متولد سال 1340، پژوهشگر، استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. زمینه‌های پژوهشی او، نظریه و نقد ادبی، نویسندگی داستان و شعر، زبان و ادبیات فارسی است.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:
«همان‌طور که می‌دانیم کارکرد «تخیل» در زبان معیار در جهت ایجاد موقعیت تازه در آن است. در بیشتر تعریف‌هایی که از شعر آمده، تخیل را مهم‌ترین عامل شکل‌گیری شعر یا پیوستن زبان به ادبیات دانسته‌اند.»
 
«از این باغ شرقی؛ نظریه‌های نقد شعر کودک و نوجوان» پیش از این در سال 1387 در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده بود. این اثر تاکنون توانسته است جوایز زیر را کسب کند؛
- کتاب برگزیده شورای کتاب کودک در رشته نقد سال 1385
- کتاب برگزیده پنجمین جشنواره قلم زرین سال 1385
- کتاب برگزیده بیست‌وپنجمین دوره کتاب سال 1386
- کتاب برگزیده دومین جشنواره بانوی فرهنگ و برگزیده نخست نقد و پژوهش ادبی سال 1386
- کتاب برگزیده سومین دوره جشنواره ادبی پروین اعتصامی 1387

انتشارات فرهنگ معاصر، این کتاب را در 573 صفحه و به بهای 365 هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها