دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه با رویکرد تحولی برگزار شد

هیئت داوران بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه، تعریف و تدوین یک برنامه تحولی و اقدام به انجام مطالعه‌ای آسیب‌شناسانه برای کشف خلاها و رسیدن به راهکارها، برای عبور از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب را از رویکرد‌‌‌های مهم این دوره اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین اختتامیه بیستمین جشنواره کتاب و رسانه دوشنبه‌(۱۰بهمن‌ماه) در خانه هنرمندان تهران برگزار شد. 

بیانیه هیئت داوران این جشنواره از سوی سیاوش صلواتیان دبیر بیستمین دوره به شرح زیر قرائت شد؛
 
«رسانه‌ها بی‌شک رسولان افکار و فرهنگ‌ها بوده و هستند؛ رسولانی که گاهی در قالب انسان‌رسانه‌ها، بار فرهنگ‌سازی را به دوش کشیدند و گاه ابزار را برای ثبت، انتقال و مبادله نگرش‌ها و عقاید، مُسخر خود ساختند. رسانه‌ها از طرفی رسانای ادوار و نسل‌ها و جهان‌ها و از طرف دیگر، بازوی قدرتمند فرهنگ‌ها و نگرش‌ها هستند.
 
در دنیای امروز نیز رسانه‌، همچنان رسالت خود را در تولید گفتمان و هدایت افکار عمومی بر دوش دارد و منبع مهمی برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است و چنان با زندگی مردم درآمیخته که به یکی از ضروریات زندگی بشری بدل گشته است. از این‌رو توجه ویژه به جایگاه رسانه‌ها و پیوند اهالی حوزه‌های فرهنگ و رسانه می‌تواند باعث رشد و ارتقا فرهنگی کشور باشد. این پیوند چندسالی است که زیر پرچم برگزاری جشنواره کتاب و رسانه شکل گرفته و این جشنواره را بازاری برای مبادله فرهنگی میان دو صنعت نشر و رسانه تبدیل نموده است. ثمره این پیوند مبارک نیز تلاشی مشترک برای ترویج کتاب و کتابخوانی است. مفتخریم که هم‌اکنون در ایستگاه پایانی دوره بیستم این جشنواره ارزشمند قرار داریم و وظیفه داریم گزارشی از مسیر و دستاوردهای جشنواره ارائه دهیم. 

دبیرخانه بیستمین دوره جشنواره با تغییر رویکردهای چهارگانه در تقویت «مردم‌محوری»، «نگاه آینده‌نگرانه»، «توسعه تعامل دوسویه صنعت نشر و رسانه» و «توجه به گونه‌های جدید رسانه‌ای» کار خود را از مرداد‌ماه آغار کرد. با تعریف و تدوین یک برنامه تحولی، اقدام به انجام مطالعه‌ای آسیب‌شناسانه برای کشف خلاها و رسیدن به راهکارها برای عبور از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب شد.
 
در پی این اقدام نواندیشانه چندین گام عملیاتی تعریف و برنامه‌ریزی گردید. اولین قدم در این مسیر تدوین آیین‌نامه جشنواره و تصویب آن در شورای سیاست‌گذاری بود. آیین‌نامه جدید جشنواره علاوه بر بخش مسابقه آثار بخش رویداد ایده‌پردازی تولید محتوای رسانه‌ای با موضوع کتاب و جایزه‌های ویژه چهارگانه را نیز به جشنواره افزود.
 
«رویداد ایده‌پردازی تولید محتوای رسانه‌ای» با هدف استفاده و فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه رسانه‌ای در مسیری آینده‌نگر و رو به جلو بود. در این رویداد ۷۰ ایده تولید محتوای ترویجی با موضوع کناب از ۵۰ ایده‌پرداز دریافت شد که پس از پالایش اولیه به مجموعه ۱۵‌تایی از ایده‌هایی که قابلیت ارتقا برای رسیدن به یک طرح تولیدی را داشتند دست یافتیم. ایده‌های منتخب طی یک فرآیند راهبری و تقویت به طرح تولید تبدیل شدند. ایده‌پردازان در روز بیست و پنجم آبان‌ماه ایده‌های غنی‌شده خود را پیش روی ۶ نفر از داوران ارائه دادند و ۳ ایده برتر برای حمایت از تولید محتوای آن‌ها انتخاب شدند که امروز با اعطای تندیس از ایشان تقدیر خواهد شد.
 
در بخش مسابقه آثار با بازطراحی کامل سامانه ارسال و داوری آثار و با اطلاع‌رسانی گسترده فراخوان دریافت آثار و ایده‌ها آغاز شد. مشارکت اهالی رسانه در دوره بیستم نسبت به سال‌های گذشته پویاتر و پُربارتر بود که ردپای آنرا می‌توان در رشد ۲۴ درصدی آثار و رشد ۲۱ درصدی تعداد نفرات شرکت‌کننده در آن دانست؛ این درحالی است که ۶۹ درصد از افراد شرکت‌کننده در این دوره افراد جدیدی بودند که برای اولین بار در جشنواره شرکت کردند این‌موضوع نشان‌دهنده افزایش و گسترش میزان علاقه‌مندی به شرکت در جشنواره کتاب و رسانه میان فعالان رسانه‌ای حوزه کتاب است. 
 
در بخش مسابقه آثار، مجموعا ۹۲۰ اثر از ۲۲۷ شرکت‌کننده دریافت شد آثار بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها بیش از نیمی از کل آثار دریافتی بودند و آثار بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری و بخش رسانه‌های اجتماعی نیز با مشارکت تقریبا مساوی در جایگاه بعدی قرار داشتند از مجموع ۹۲۰ اثر، ۶۱۳ اثر بعد از پالایش اولیه از سوی هیات انتخاب توانستند به مرحله داوری راه پیدا کنند. در این مرحله تمامی آثار توسط یک تیم داوری متشکل از ۳۷ نفر از اساتید حوزه ارتباطات و رسانه، کارشناسان و فعالان دسانه‌ای مورد داوری قرار خواهد گرفت و هر اثر حداقل توسط دو داور در ۱۰ شاخص ارزیابی شد. 
 
در بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها بیشترین مشارکت‌ در بخش گفت‌وگوی مطبوعاتی، یادداشت و گزارش خبری بود. کمترین مشارکت در این بخش نیز متعلق به آثار کاریکاتور، محصولات چندرسانه‌ای، مطبوعات و خبرگزاری‌ها، گرافیک و عکس بود که به دلیل مشارکت پایین و از میان رفتن زمینه رقابت و ضعف آثار دریافتی این چهارمحور به طور کلی از داوری حذف شدند. از نظر هیات داوران این موضوع نیازمند توجه بیشتری است که چرا علی‌رغم تولیدات متنوع مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور در این محورها مشارکت قابل قبولی رخ نداد.
 
در بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری بیشترین مشارکت در محورهای گزارش خبری، داستانی و نمایشی و برنامه‌های ترکیبی و کمترین مشارکت در محور پویانمایی و برنامه‌های عروسکی بود که این محور نیز وارد فرآیند داوری نشد. فراوانی آثار دریافتی در بخش رسانه‌های اجتماعی به ترتیب در محورهای چندرسانه‌ای، متن، عکس و گرافیک بودند و تمامی محورها مورد داوری قرار گرفتند. 
 
نهایتا در بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها ۳۱۸ اثر، در بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری ۱۳۸ اثر و در بخش رسانه‌های اجتماعی ۱۵۷ اثر به مرحله داوری نهایی راه یافتند که از این میان ۱۶ اثر برگزیده به‌عنوان آثار برگزیده بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه در ۱۵ محور اعلام خواهند شد. 
 
جشنواره بیستم در ادامه مسیر تحولی خود چهار جایزه ویژه را نیز تعریف و تعیین کرد که عبارتند از: 
اولین جایزه ویژه جایزه اثر برگزیده مردمی برای تقدیر از اثرگذارترین تولید تصویری با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی از نگاه مردم
 
۵ اثر ویدئویی که از امتیازات بالایی برخوردار بودند توسط شورای سیاست‌گذاری انتخاب شدند و به مدت ۲ هفته از طریق سامانه جشنواره در معرض انتخاب مردمی قرار گرفتند و نهایتا یک اثر انتخاب شد. 
 
دومین جایزه ویژه، جایزه ناشر برتر برای تقدیر از ناشر فعال در استفاده از ظرفیت رسانه‌ها 
برای انتخاب این برگزیده برای اولین‌بار امکان ارسال فعالیت‌ها و آثار رسانه‌ای ناشران به‌عنوان شخصیت‌های حقوقی به سامانه جشنواره اضافه شد آثار رسانه‌ای ناشران توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت تا ناشر برتر در فعالیت‌های رسانه‌ای انتخاب شود.
 
سومین جایزه ویژه: جایزه رسانه حامی کتاب برای تقدیر از رسانه فعال در بسترسازی مناسب تولید و انتشار محتوای مرتبط با کتاب و نشر و چهارمین جایزه ویژه نیز جایزه شخصیت برتر رسانه‌ای برای تقدیر از شخصیت تاثیرگذار در کنشگری رسانه‌ای در عرصه کتاب و نشر که انتخاب برنده این دو جایزه از بین نامزدهای شناسایی شده از طریق همفکری و تصمیم‌گیری شورای سیاست‌گذاری جشنواره انجام شد.
 
در پایان اعضای هیات داوران با آرزوی صنعت نشری پویاتر و مردمی‌ کتاب‌خوان‌تر ابراز امیدواری می‌کند در یک سال آینده رسانه‌ها و اهالی رسانه به کنشگری فعالانه‌تر و موثرتر در عرصه کتاب و نشر بپردازند و در دوره بیست و یکم شاهد رشد کمی و کیفی آثار ارسالس به جشنواره باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها