دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
انتشار کتاب «نردبان جهان» محمدرضا سرشار در اکوادور

همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب گوایاکیل اکوادور کتاب «نردبان جهان» اثر محمدرضا سرشار در این نمایشگاه منتشر و رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آبان ماه سال 1400 بود که خبر رونمایی از ترجمه کتاب «نردبان جهان» به زبان اسپانیایی در خبرگزاری‌ها منتشر شد؛ اما در کمتر از یک سال این اثر که نوشته محمدرضا سرشار است به سومین چاپ خود در منطقه آمریکای لاتین رسید.
 
کلمبیا و ونزوئلا از جمله کشورهایی بوده‌اند که این کتاب در این مناطق در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است و هم‌اکنون و همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب گوایاکیل اکوادور این اثر در کیتو پایتخت این کشور منتشر و خود را به شهر گوایاکیل رساند تا در این نمایشگاه که از 21 تا 25 سپتامبر برگزار شد، در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.
 
این اثر با همکاری انتشارات سوره مهر و انتشارات بین‌المللی اسپانیایی‌زبان فانوس دریایی از سوی منصوره محمدی تصویرگری شده و آگوستین ماریا سواژو از کشور آرژانتین به زبان اسپانیایی ترجمه شده و ماریا انخلیکا روخاس و سیدسعید شاهمرادی ویراستاری این اثر را بر عهده داشته‌اند.
 
چندی پیش نیز کتاب صوتی این اثر به زبان اسپانیایی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت و دسترسی به این کتاب در سایت آمازون نیز فراهم شده است.
 
محمدرضا سرشار در کتاب «نردبان جهان» از پدربزرگش سخن می‌گوید که از مال دنیا جز یک صندوقچه قدیمی پر از کتاب‌های کهنه و تاریخی چیزی از خودش باقی نگذاشته است؛ اما آن صندوقچه هم به فراموشخانه زیرزمین سپرده شده و با گذشت پنج-شش سال از مرگ او، تصویر پدربزرگ نیز اندک‌اندک در حافظه‌اش کمرنگ و کدر و از صفحه خاطرش پاک شده است. تا این‌که سال‌ها بعد، شبی پدربزرگش را در خواب دیده که گویی دلگیر است و پشت به او کرده و به سوی زیر زمین خانه رفته است، چند روز بعد او معمای خواب را حل کرده و به کمک مادر و برادرش، صندوق کوچک و سنگین پدربزرگ را از زیرزمین به حیاط آورده است. در میان کتاب‌های قدیمی، نسخه‌ای کوچک و خطی دارد که جلد هم ندارد و شیرازه‌اش از هم گسیخته است.
 
ورق‌های کاهی آن هم کاملا زرد و پوسیده شده و به نظر می‌رسد که در آستانه از هم پاشیدن است. او زمانی که برای اولین بار آن کتاب را می‌خواند، نتیجه می‌گیرد که داستان آن با وجود زبان اندکی کهنه‌اش داستان همیشه تاریخ است، زمان و مکان نمی‌شناسد و همواره تازه، زنده و تاثیرگذار است. بعد به این فکر می‌افتد که خواندن این داستان برای نوجوانان، لازم است زیرا در این کتاب از قصه آفرینش سخن می‌گوید و قصه به وجود آمدن آب، زمین، کوه، حیوان‌، انسان و... را برای نوجوانان شرح می‌دهد و به آن‌ها نشان می‌دهد که خداوند بر همه موجودات هستی چیرگی دارد.
 
«نردبان جهان» داستانی اسطوره‌ای است بر مبنای حدیثی از حضرت محمد(ص) که برای دانش‌آموزان دوره راهنمایی تحصیلی به رشته تحریر درآمده است. دریافت عمیق و دقیق سرشار از متون دینی، باعث شده است که در بیان این داستان، موفق و توانمند عمل کند و از حدیثی کهن، روایتی امروزین به دست دهد. تصویرگری متناسب منصوره محمدی نیز به این فرآیند کمک کرده است تا «نردبان جهان» به اثری دلچسب و چشم‌نواز بدل شود و هم اکنون خود را حتی به کشورهای آمریکای لاتین برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها