پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
ارائه «هولوکاست ویکتوریایی» و «ایران در فرایند انقلاب اسلامی» از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر

موسسه مطالعات تاریخ معاصر با کتاب‌هایی درباره تاریخ معاصر در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. این ناشر کتاب‌های خود را با 10 درصد تخفیف به علاقه‌مندان مطالعه تاریخ معاصر ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، موسسه مطالعات تاریخ معاصر با کتاب‌هایی درباره تاریخ معاصر در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

کتاب‌هایی چون «رویای طهران قدیم»، «بررسی کتاب‌های درسی جمهوری آذربایجان»، «هولوکاست ویکتوریایی»، «ایران در فرایند انقلاب اسلامی» در ویترین این انتشارات جای گرفتند.

کتاب «ایران در فرایند انقلاب؛ امام خمینی و چالش سنت و مدرنیته» نوشته دکتر سیدمصطفی تقوی‌مقدم است. در مقدمه کتاب درباره هدف از انتشار کتاب آمده است: «برای تبیین انقلاب اسلامی اصولا نیازها و مطالبات بنیادین جامعه ایران در دوره 150 ساله منتهی به انقلاب، که در کش‌مکش میان جامعه ایران و حکومت قاجار و پهلوی پاسخ خود را نیافته و همچنان معوق مانده و پاسخ می‌طلبیدند، کدام بودند و چگونه شکل گرفتند؟ جامعه ایران برای پاسخ به آنها چه واکنشی‌هایی از خود نشان داده و چه جریان‌های فکری سیاسی بدین منظور شکل گرفته و نسخه تجویزی آن جریان‌ها برای پاسخ به آن نیازها چه بوده و بین آنها و نظام سیاسی بر سر آن مطالبات چه کش‌مکش‌هایی رخ داده است؟ چرا آن نسخه‌ها و آن کش‌مکش‌ها فرجام مطلوب جامعه را نیافتند و آن مطالبات همچنان معوق و بدون پاسخ ماندند؟ مبانی نظری و روش رهبری امام خمینی چه نسبتی با آن نیازها و مطالبات داشتند و چرا و چگونه به ایجاد انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی به عنوان پاسخ به مطالبات جامعه انجامید؟» نویسنده در پاسخ به این پرسش‌ها کتاب «ایران در فرایند انقلاب؛ امام خمینی و چالش سنت و مدرنیته» را نگاشته است.

«بررسی کتاب‌های درسی جمهوری آذربایجان»؛ کتاب‌های درسی اصلی‌ترین برنامه هر حکومت برای شکل دادن به افکار نسل جدید کشور به منظور به اهداف بلندمدت است. در این راستا کتاب‌های آموزشی تاریخ به دلیل پیامدهای سیاسی و اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با جدایی منطقه قفقاز از ایران، روس‌ها برای قطع ارتباط فرهنگی ملت‌های منطقه با ایران برنامه‌های گسترده‌ای را به اجرا گذاشتند که نقطه عطف این اقدامات، حذف زبان و خط فارسی و عربی و رسمی کردن الفبای سیریلیک در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی در دوره استالین بود. از دهه سوم قرن بیستم هم شکل جدیدی از تاریخ‌نویسی که بر مطالب غیرمستند بنا شده بود ایجاد شد که شاخصه‌های بارز این نوع تاریخ‌نویسی تقابل با ظرفیت‌های فکری موجود در منطقه ازجمله تعلق خاطر به ایران و اسلام بود. با فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان نیز نه تنها تاریخ‌نویسی مستقل از شوروی در این کشور شکل نگرفت بلکه قالب‌های تعریف شده تاریخ‌نویسی در دوره شوروی با شدت بیشتری در این کشور تعمیم و گسترش یافت. عامل سوق دادن جمهوری آذربایجان به تاریخ نویسی غیرمستند را می‌توان نداشتن پشتوانه تاریخی دیرینه و در نتیجه سابقه کم حکومت‌مداری دانست.

کتاب «رویای طهران قدیم»؛ درباره تهران قدیم کتاب‌های بسیاری نوشته شده است و نویسندگان آن، برای پژوهش و جمع‌آوری مدارک و اسناد و هم شرح مطالب زحمات زیادی کشیده شده‌اند. اگر کسی بخواهد با طهران قدیم آشنا شود برای دستیابی به این منابع راهی نسبتا هموار در پیش دارد و باید به آن منابع دست بیابد و اگر افرادی که خواستار اطلاعات مختصر و مفید از تهران با زبان نرم باشند این کتاب می‌تواند مفید باشد. در این کتاب، در فصل‌های مختلف و متنوع، به موضوعاتی چون دروازه‌ها، محله‌ها، بازارها، سلمانی‌ها، حمامی‌ها، قهوه‌خانه‌ها، زورخانه‌ها، پهلوانان، کاروانسراها و... تا قحطی و فقری که در تهران روی داده توجه شده است.

کتاب «هولوکاست ویکتوریایی»؛ مداقه‌ای بر سیاست نسل کشی تدریجی ایرانیان: محمدقلی مجد، محقق ایرانی مقیم ایالات متحده آمریکاست. او در این کتاب با استفاده از منابع دست اول گوناگون یک تاریخ مفصل از این فاجعه فراموش شده به دست می‌دهد و برخی نکات گفته شده درباره دلایل و گستره این فاجعه را به چالش می‌کشد. مجد معتقد است که دولت وقت ایران نخست با بی عملی و سپس با انکار در مرگ بیش از 12 میلیون نفر از اتباع خود مقصر بوده است. مولف فصول کتاب را بنا بر مناطق جغرافیایی تنطیم کرده است و در هر فصل گستره قحطی و دلایل آن را در جامعه ایران در طول چند سالی که این فاجعه به درازا کشیده از جنوب ایران تا مرزهای آذربایجان در شمال را دنبال می‌کند.

انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر در راهرو 24 غرفه 22 قرار دارد و کتاب‌های خود را با با 10 درصد تخفیف به مخاطبان عرضه می‌کند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها