چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
نشر خاموش با آثاری از تاریخ شیراز، کرمان و علت‌شناسی انحطاط در نمایشگاه کتاب

نشر خاموش با کتاب‌هایی درباره تاریخ معاصر، تاریخ میانه و ادبیات و تاریخ اجتماعی در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. کتاب‌هایی چون «تاریخ علت‌شناسی انحطاط و عقب‌ماندگی ایرانیان و مسلمانان»، «تاریخ اجتماعی شیراز»، «تدبیر و شمشیر» و «کودکان کار در ایران، یک مطالعه سندشناسی» و آثاری دیگری از حوزه ادبیات را در ویترین غرفه خود جای داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر خاموش با کتاب‌هایی درباره تاریخ معاصر، تاریخ میانه و ادبیات و تاریخ اجتماعی در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

کتاب‌هایی چون «تاریخ علت‌شناسی انحطاط و عقب‌ماندگی ایرانیان و مسلمانان»، «تاریخ اجتماعی شیراز»، «تدبیر و شمشیر» و «کودکان کار در ایران، یک مطالعه سندشناسی» و آثاری دیگری از حوزه ادبیات را در ویترین غرفه خود در سی و سومین نمایشگاه کتاب جای داده است.

کتاب «تاریخ علت‌شناسی انحطاط و عقب‌ماندگی ایرانیان و مسلمانان» نوشته دکتر داریوش رحمانیان، استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران است. در معرفی این کتاب می‌خوانیم: «استمرار روابط ایران و کشورهای مترقی غرب و گستردگی روزافزون کمّی و کیفی این روابط و پیدایش و رشد جریان اصلاحات و اصلاح‌طلبی، از اوایل دوران ناصری به بعد به‌ویژه شروع تدریجی نهضت ترجمه کتب علمی و تاریخی و سیاسی، از زبان‌های اروپایی به زبان فارسی و ورود روزافزون مظاهر مدنیت جدید به ایران و تأسیس روزنامه‌ها و کشفیات مستشرقین درباره تاریخ و تمدن ایران باستان و پیدایش مدارس و مؤسسات آموزشی جدید مثل دارالفنون، علل و عواملی بودند که بیش از پیش نخبگان و فرهیختگان جامعه ایران را به سمت و سوی علت‌شناسی ترقی غرب و انحطاط ایران و شرق سوق دادند و به‌تدریج موجبات تحول در تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری سنتی را فراهم آوردند. بر اساس چنین زمینه‌ای از اوایل عصر ناصری به بعد، اندیشه‌گران متجدد و مصلحی در ایران ظهور کردند و آثار ارزنده‌ای را در ادبیات سیاسی و تاریخ ایران به وجود آوردند که پیش از آن سابقه نداشت و بررسی محتوای آن آثار با تکیه بر مورد «علت‌شناسی انحطاط» موضوع گفتارهای این کتاب است.»

کتاب «تدبیر و شمشیر» اثر ابوالقاسم فروزانی است که به وضعیت فارس در قرن هفتم و هشتم پرداخته است. شهر شیراز در قرن هفت و هشت و در زمان حکومت ایلخانان از مهم‌ترین مراکز سیاسی و نظامی قلمرو ایران بوده است. این شهر در برابر حملات ویرانگر مغول ایستادگی نکرد و حاکمش اتابک مظفرالدین ابوبکر سلغری بنای صلح و مدارا و اظهار تابعیت را به مغولان گذاشت تا شهر را از گزند این قوم ویرانگر حفظ کند. در این کتاب اطلاعات فراوانی درباره اوضاع سیاسی و نظامی و پیشینه حاکمان فارس در قرن هفتم و هشتم آمده است.

 نشر خاموش در راهرو 13 غرفه 5 قرار دارد.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها