شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
هیچ‌کس آن قدر کوچک نیست که نتواند تغییری ایجاد کند

اولین کتاب فعال محیط زیستی با نام «هیچ‌کس آن قدر کوچک نیست که نتواند تغییری ایجاد کند» توسط نشر نون منتشر شد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ «هیچ‌کس آن قدر کوچک نیست که نتواند تغییری ایجاد کند» اثر گرتا تونبرگ که در روزهای انتهایی سال گذشته توسط نشر نون منشتر شد این روزها توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده است. گرتا تونبرگ فعال محیط زیست سوئدی است که به خاطر فعالیت برای آگاه‌سازی جهانی در مورد خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی، و با سؤال از سیاستمداران برای پاسخگویی به عدم اقدام خود در مورد بحران آب و هوا، مشهور است و پس از همه‌گیری ویروس کرونا که باعث کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و توجه بیشتر به طبیعت و محیط زیست شد.

این کتاب مجموعه‌ای از سخنرانی‌های این دختر سوئدی است که در مجامع عمومی از سازمان ملل تا پارلمان شرکت‌های مختلف ایراد شده‌اند. گرتا تونبرگ در سال 2003 به دنیا آمده است. این نوجوان سوئدی حالا  از سرشناس ترین فعالان محیط زیست در دنیا به شمار می رود و معروفیت او بیشتر به خاطر سخنرانی‌های آتشین و تلاش به آگاه‌سازی عموم مردم و رهبران سیاسی زمینه را برای اقدامات ضروری و فوری در راستای حفظ محیط زیست و مبارزه با تغییرات اقلیمی است. گرتا الهام‌بخش میلیون‌ها نوجوان در سراسر دنیا بوده است تا یک صدا از سیاستمداران تقاضا کنند به داد محیط زیست برسند و اجازه دهند «آینده» برای کودکان و نوجوانان امروز نیز معنا داشته باشد.

«هیچ‌کس آن قدر کوچک نیست که نتواند تغییری ایجاد کند» دعوتی است به تغییر، همین امروز و در همه زمینه‌ها.

گرتا تونبرگ گیاه‌خوار است و سوار هواپیما هم نمی‌شود تا به کاهش ردپای کربن کمک کند. او به پاس فعالیت‌هایش جوایز متعددی برده و نامزد جایزهٔ صلح نوبل هم شده است و همانطور که در کتاب هم اشاره می‌کند، مبتلا به‌ نوعی بیماری اوتیسم نیز هست و همین باعث شده او در کنار کسانی دیگری مانند ملاله یوسف زی، الهام‌بخش نوجوانان بسیاری در جهان باشد. فیلم‌های سخنرانی پر‌شور گرتا در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود و رسانه‌های سرتاسر دنیا به صحبت‌های این دختر نوجوان واکنش نشان دادند. درگیری‌های لفظی او با دونالد ترامپ نیز در کنفرانس داووس 2019 از سرتیتر خبرهای جهان بود. او در جواب سخنان ترامپ درباره فعالیت‌هایش گفته بود که وقتش را برای دیدار و گفتگو با ترامپ هدر نخواهد داد.

این کتاب که به تازگی به چاپ دوم نیز رسیده است را الناز فرحناکیان ترجمه کرده که ترجمه رمان «مردی به نام اوه» نویسنده معروف سوئدی را نیز در کارنامه خود دارد.
«هیچ‌کس آن قدر کوچک نیست که نتواند تغییری ایجاد کند» اثر گرتا تونبرگ در 80 صفحه و با قیمت 250000 ریال توسط نشر نون منتشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها