سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
راه‌‌یابی 355 اثر به مرحله دوم داوری جایزه ادبی یوسف

مسعود امیر‌خانی، دبیر هفتمین دوره جایزه ادبی یوسف (داستان کوتاه دفاع مقدس) ضمن اعلام خبر داوری 355 اثر در مرحله دوم جایزه ادبی یوسف به مشارکت حداقلی و حداکثری استان‌ها اشاره کرد.

مسعود امیر‌خانی،‌ دبیر هفتمین دوره جایزه ادبی یوسف (داستان کوتاه دفاع مقدس) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره داوری آثار ارسالی به دبیرخانه این جایزه گفت: همان‌طور که پیش‌تر اطلاع‌رسانی شد، یک‌هزار و 25 اثر در این دوره به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. 

امیر‌خانی با اشاره به اضافه شدن موضوع دفاع از حریم اهل‌بیت‌(ع) در این دوره ادامه داد: با صلاحدید مسئولان سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، موضوع دفاع از حریم اهل بیت علیهم‌‌السلام نیز به محور‌های این جایزه اضافه شد و داستان‌هایی با این مضمون نیز دریافت شده که نسبت آثار مرتبط با جنگ تحمیلی بسیار بیشتر است. 

به گفته دبیر هفتمین دوره جایزه ادبی یوسف «برای داوری این دوره سه مرحله در نظر گرفته شده است. مرحله نخست، که به مرحله ریزش اولیه معروف است، آثاری که از مولفه‌ها و تکنیک‌های داستانی قوی‌تری نسبت به سایر آثار برخوردار بود انتخاب و سایر آثار از چرخه داوری خارج شدند؛ البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که تعدادی از آثار ریزش‌شده، خاطره یا مقاله یا دل‌نوشته بودند.

امیر‌خانی درباره جریان داوری و شناسایی آثار  گفت: بقیه آثار نیز نتوانسته‌اند امتیاز لازم را کسب کنند و از دور داوری خارج شده‌اند. دو داور از چهره‌‌های شناخته شده حوزه ادبیات دفاع مقدس در این مرحله آثار را بررسی کردند. براساس رای داوران، 355 اثر به مرحله بعدی داوری راه ‌یافتند.» 


به گفته این نویسنده «از استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، همدان، قم، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، اصفهان، زنجان، کرمانشاه، گیلان، البرز، قزوین، اردبیل، کردستان، گلستان، لرستان، سمنان و یزد از ۷۵ اثر تا سه اثر در مرحله دوم نماینده دارند.»

دبیر هفتمین دوره جایزه ادبی داستان کوتاه دفاع مقدس(یوسف) درباره معیار‌های انتخاب آثار ادامه داد: «پرداخت عمومی داستان،‌ لحن و زبان و نثر داستانی و ادبی،‌ طرح، پیرنگ،‌ شخصیت‌پردازی،‌ زاویه‌دید، سوژه، عنوان مناسب، شروع جذاب و درون‌مایه معیار‌های اصلی در انتخاب آثار هستند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها