سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
خاطرات خلبانی که نخستین هواپیمای متجاوز عراقی را سرنگون کرد تدوین شد

موسی غیور از پایان کار تدوین خاطرات خلبان شیرازی که نخستین هواپیمای متجاوز به خاک کشورمان را سرنگون کرد خبر داد.

موسی غیور، نویسنده وپژوهشگر حوزه دفاع مقدس به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: تدوین کتاب خاطرات غلامعلی شیرازی، از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید.

وی این خلبان شیرازی را از خلبانان شاخص نیروی هوایی در دوران جنگ تحمیلی معرفی کرد که نامش در یکی از مجلدات مجموعه «ستارگان نبرد هوایی» هم آمده است و گفت: وی افتخار سرنگون کردن نخستین هواپیمای متجاوز عراقی را در دوم مهرماه سال 1359 با خود دارد. البته بنا بر اعتقاد خودش و شواهد موجود، وی در آن روز دو هواپیما را ساقط کرد که یکی از آن‌ها در دریاچه ارومیه سرنگون شد اما نیروی هوایی ساقط کردن یک فروند را تایید کرده است. خلبان شیرازی عملیات‌های برون‌مرزی و درون مرزی بسیاری را در هشت سال جنگ تحمیلی تجربه کرد.

غیور در این باره افزود: خلبان شیرازی، در پایگاه هوایی تبریز مشغول به فعالیت بود. این پایگاه از فعال‌ترین پایگاه‌های نیروی هوایی در سال‌های جنگ تحمیلی بود. وی در جمع خلبانان 140 فروند هواپیمایی بود که در روز دوم جنگ و در پاسخ به پرواز‌های عراق به پرواز درآمدند. همچنین خلبان شیرازی در عملیات پروازی کرکوک که از مهم‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود حضور داشت.

پژوهشگر خاطرات نور‌الدین عافی با اشاره به اندک بودن آثار منتشر شده درباره خلبانان گفت: پرواز مقوله قابل دسترسی برای تمام مردم نیست، بنابراین، حوزه خاطرات خلبانان بسیار جذاب است. از طرف دیگر، مدت زمان انجام یک عملیات پروازی، بسیار محدود تر از انجام یک عملیات زمینی است. عملیات هوایی حداکثر یک ساعت به طول می‌انجامد. بنابراین، قدرت مانور نویسنده هم به همان میزان کم است.

وی درباره مقطع زمانی نگارش این خاطرات توضیح داد: خاطرات خلبان شیرازی از دوران کودکی وی آغاز می‌شود و در ادامه به نحوه آموزش او در آمریکا، بازگشت‌اش به ایران و التهاب‌های کردستان و جنگ تحمیلی پرداختم.

غیور با بیان این‌که هنوز نامی برای این اثر انتخاب نکرده است، از سوره مهر به عنوان ناشر این کتاب یاد کرد و گفت: این اثر به سفارش حوزه هنری انقلاب اسلامی و در راستای نهضت نگارش خاطرات خلبانان نوشته شد. قالب کتاب تاریخ شفاهی نیست اما از پاورقی‌های مفصلی برخوردار است و کوشیدم نام تمامی خلبانان قبل و بعد از انقلاب اسلامی را که با خلبان شیرازی هم‌رزم بوده‌اند درج کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها