دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
وجود چاپگر‌های استانی دسترسی نابینایان را به کتاب‌های بریل سرعت می‌بخشد

کامبیز اسدی، کتابدار روشندل بخش نابینایان و کم بینایان شهر سنندج استان کردستان با پیشنهاد اختصاص چاپگر‌‌های ویژه چاپ کتاب‌های بریل در هر استان گفت: بهتر است این چاپگر‌ها (پرینتر‌ها) در هر استان موجود باشند تا نابینایان در زمان کوتاه‌تری منابع مورد نیاز خود را دریافت کنند./

اسدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام این مطلب اظهار کرد: اکنون استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، قم و تهران  چاپگرهاي ویژه چاپ کتاب‌های بریل دارند و هزینه خرید این چاپگر‌ها از 10 تا 16 میلیون تومان است که در حد متوسط کار انتشار کتاب‌های بریل برای نابینایان را انجام می‌دهند. 

110 عنوان کتاب صوتی به منابع بخش نابینایان کتابخانه فردوسی اضافه شد
کتابدار بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه فردوسی سنندج از اضافه شدن 110 عنوان کتاب صوتی جدید به این کتابخانه خبر داد و گفت:بخش نابینایان این کتابخانه از سال 1375 راه‌اندازی شده و اکنون 167 عنوان کتاب بریل در قالب 482 نسخه و 805 عنوان کتاب گویا با هشت هزار و 975 حلقه نوار برای استفاده نابینایان موجود است.

اسدی درباره تعداد اعضای نابینا و کم‌بینای کتابخانه فردوسی شهر سنندج گفت: این کتابخانه 50 نفر عضو کم‌بینا و نابینا دارد و تصمیم داریم دایره خدمت‌رسانی به این مخاطبان را در سطح استان به 100 تا 150 نفر افزایش دهیم. 

راه‌اندازی بخش نابینایان در شهرستان‌های قروه و کامیاران
وی با بیان این‌که قرار است با مساعدت مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، بخش نابینایان در شهرستان‌های قروه و کامیاران راه‌اندازی شود، اظهار کرد: اکنون کتابخانه فردوسی شهرستان سنندج تنها کتابخانه‌ استان است که به نابینایان و کم‌بینایان در سطح گسترده خدمت‌رسانی می‌کند و مخاطبان این بخش در صورت عضویت می‌توانند، فهرست عناوین کتاب‌های صوتی و مکتوب بریل را دریافت کنند و با انتخاب کتاب دلخواه، آن را بدون پرداخت هیچ گونه هزینه پستی در  منزل خود تحویل بگیرند.

کتابدار بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه فردوسی شهرستان سنندج با بیان این‌که کمترین میزان کتاب‌های گویای موجود در کتابخانه نابینایان و کم‌بینایان باید هزار جلد باشد، عنوان کرد: برای ذخیره‌سازی کتاب‌‌ها باید هارد دو تا سه ترابایت موجود باشد تا بتوان تعداد بیشتری از کتاب‌های گویا را در اختیار مخاطبان قرار دارد. 

وی با بیان این‌که اکنون زمان درخواست تا ارسال کتاب‌های بریل برای نابینایان طولانی است، اظهار کرد: اکنون با وجود امکانات کتابخانه‌ای که از سوی نهاد کتابخانه‌ها در اختیار بخش نابینایان قرار گرفته خدمت‌رسانی مناسبی انجام می‌شود اما زمان درخواست تا دریافت کتاب را باید کوتاه‌تر کرد.

وی درباره تفاوت‌های خدمت‌رسانی به کتابخوانان نابینا و کم‌بینای کتابخانه‌های عمومی و موانع موجود برای ارایه امکانات به این گروه ویژه گفت: افراد بینا با ارایه خدمات روتین و معمولی کتابخانه‌ها که با فراوانی منابع همراه است، روبه‌رو هستند، اما افراد نابينا و کم‌بینا دارای شرایط متفاوتی هستند.

وی با بیان این‌که افراد کم‌بینا به این دلیل ‌که منابع با فونت بالا(18) برای آن‌ها فراهم می‌شود و نیاز به  دریافت کتاب‌های مناسب‌تر هست،گفت: منابع مطالعه افراد کم‌بینا بیشتر است در حالی که افراد نابینا باید از طریق خط بریل کتاب را مطالعه کنند که گاهی این تبدیل منابع با حجم زیادی رو‌به‌رو می‌شود. 

مسابقه کتابخوانی آنلاین نابینایان با چهار منبع گویا در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور
اسدی درباره نخستین مسابقه کتابخوانی آنلاین نابینایان این کتابخانه که فراخوان آن از شهریور ماه داده شده، عنوان کرد: این نخستین مسابقه کتابخوانی است که با نظارت خودم برگزار می‌شود و برای آن چهار منبع گویا در سایت شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور ارایه شده که فقط فایل صوتی کتاب «مدیر مدرسه» جلال آل احمد را داشتیم و توانستیم آن را به عنوان منبع مسابقه برای نابینایان  رایت کنیم.

وی درباره منابع دیگری که برای مسابقه کتابخوانی نابینایان در کتابخانه فردوسی سنندج در نظر گرفته شده بود، عنوان کرد: کتاب‌های گویای «پیروزی فکر» اثر ماردن و ترجمه دکتر سید رضا حسینی، «ختم‌النبوت» شهید مطهری، «مسیر مهر» حسین دهنوی و «مدیر مدرسه» جلال آل احمد مجموعه کتاب‌هایی است که برای این مسابقه در نظر گرفته شده است.

اسدی درباره زمان اعلام نتایج این مسابقه کتابخوانی گفت: این مسابقه اکنون در حال برگزاری است و تا سوم آبان ماه ادامه خواهد داشت و هشتم آبان ماه برگزیدگان کتابخوانی نابینایان این کتابخانه اعلام خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط