یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
رضا عبداللهی: شاعران باید با شورای شعر تعامل داشته باشند

رضا عبداللهی، شاعر و ترانه‌سرا گفت: اگر ترانه‌سرایان با شورای ترانه و شاعر با شورای شعر در تالار وحدت ارتباط و تعامل سازنده داشته باشند، ترانه‌سرا در فضای عمومی ترانه قرار می‌گیرد و کار ممیزی تسهیل می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عبداللهی گفت: معمولا ترانه‌سرایان با شورای ترانه سر و کاری ندارند و از این رو وقتی آهنگ ساخته می‌شود و روی آن ترانه سوار می‌شود، وزارت ارشاد به آن اثر مجوز نمی‌دهد، چنین کاری هزینه زیادی را روی دست تهیه کننده آلبوم‌های مختلف می‌گذارد.

وی با بیان این‌که این روزها به دلیل همین دلایل کمتر ترانه می‌سراید، افزود: این روزها کمتر ترانه شاخص می‌بینیم. چه لزومی دارد که ترانه بسرایم و آن را حذف کنند.

این شاعر ادامه داد: همه جا خط قرمزهایی وجود دارد. امروز در خیابان‌های شهر می‌بینیم که انوع و اقسام دکترهای غدد تابلوهایی برای مشتریان خود زده‌اند اما اگر نام این تابلو‌ها در برخی کتاب‌ها بیاید ممکن است حذف ‌شوند. 

وی تأکید کرد: اگر شاعر به شورای کتاب و یا ترانه بیاید می‌فهمد که چه چیزی حذف می‌شود و چه چیزی حذف نمی‌شود و برای کار خودش هم خوب است؛ مثلا در شورای کتاب می‌گویند فلان صفحه را حذف کنید تا کار ممیزی تسهیل شود. به گمانم تعاملی سازنده بین شورا و شاعر کار ممیزی را آسان و کم دردسر می‌کند. شاعران در شورای شعر همدیگر را متقاعد می‌کنند و این بهترین فرصت برای آشنایی بیشتر با ممیزی است.

شاعر ترانه «یاد تو در دل من طوفان به پا می‌کنه» که بیژن خاوری آن را خوانده است، افزود: انتظار ما از وزیر فرهنگ دولت ازدهم این است که شعار ندهد و عمل کند. امیدوارم فرهنگ مکتوب و خواندن کتاب در دولت یازدهم جا بیفتد و جوانان از این مات و مبهوت بودن خارج شوند. ممیزی اسماً نام قشنگی است و باید به درستی اجرا شود. 

عبداللهی متولد 1330 تهران، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد ادبیات فارسی است. وی در حال حاضر دبیر شورای شعر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مسوول کانون ادبی فرهنگسرای اندیشه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط