شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
اومانیسم؛ «از نظر انسانی ممکن» یا غیرممکن؟

کتاب جدید سارا بیک‌ول، نویسنده برتر حلقه منتقدان کتاب آمریکا، با مرور دیدگاه‌های برخی شخصیت‌های شاخص فلسفی و ادبی، به بررسی اومانیسم به عنوان یک سنت فکری و فلسفی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آمازون، اومانیسم سنت فکری گسترده‌ای است که انسانیت، پویایی فرهنگی و مسئولیت اخلاقی را به طور همزمان در مرکز زندگی ما قرار می‌دهد. جهان‌بینی انسان‌گرایانه- به همان اندازه که آگاهانه و روشنگر است، به شدت مبهم نیز هست- برای قرن‌ها انسان‌ها را واداشته تا بر اساس اصول آزاداندیشی، تحقیق فکری، احساس همدردی و خوش‌بینی، انتخاب‌های خود را داشته باشند.
 
در کتاب «از نظر انسانی ممکن» به عنوان تاریخی بسیط و جدید، سارا بیکول که خود در تمام عمر، اومانیست بوده، موضوع بسیار شخصی، فردی و بشری انسان‌گرایی را روشن می‌کند و خوانندگان را به یک ماجراجویی فکری بزرگ می‌برد.
 
باکول با بررسی دلدادگان به ادبیات قرن چهاردهم تا مبارزان سکولار عصر حاضر، از اراسموس تا اسپرانتو، از آناتومیست‌ها تا آگنوستیک‌ها، از کریستین دو پیزان تا برتراند راسل، و از ولتر تا زورا نیل هرستون، انسان‌گرایان خارق‌العاده‌ای در طول تاریخ را گرد هم می‌آورد.
 
او تنوع بی‌نظیر این افراد و گروه‌ها را بررسی می‌کند: برخی به دنبال ترویج ایده‌های علمی و عقل‌گرایانه بودند، برخی دیگر تاکید بیشتری بر زندگی اخلاقی داشتند، و برخی به مطالعات فرهنگی و ادبی موسوم به «علوم انسانی» توجه داشتند. این کتاب نه تنها می‌پرسد که چه چیزی همه این جنبه‌های اومانیسم را گرد هم می‌آورد، بلکه این پرسش را مطرح می‌کند که چرا با وجود مخالفت متعصبان، عرفا و مستبدان، همچنان چنین قدرت پایداری دارد.

کتاب «از نظر انسانی ممکن» با بررسی منحصربه‌فرد این سنت حیاتی و نیز ادبیات درخشانش، به مثابه بزرگداشتی دلچسب از روح انسان از سوی نویسنده است. از سوی دیگر، در زمانه‌ای که همه ما بیش از حد از تقسیم‌بندی‌های جهان آگاهیم، این کتاب- سرشار از ایده‌ها، آزمایش‌ها در زندگی، و احترام به عمیق‌ترین ارزش‌های اخلاقی- به‌عنوان فراخوانی برای مراقبت از یکدیگر و یادآوری این مساله عمل می‌کند که همه ما فقط انسان هستیم.
 
سارا بیک‌ول، نویسنده این کتاب، دانش‌آموخته فلسفه و استاد تفکر خلاق در آکسفورد است. چهار کتاب او همگی بیوگرافی هستند و دو کتاب اخیرش با عنوان «چگونه زندگی کنیم: زندگی مونتن» و «در کافه اگزیستانسیالیست: آزادی، بودن و وقت‌گذرانی با ژان پل سارتر، سیمون دوبوار، آلبر کامو، مارتین هایدگر، موریس مرلوپونتی و دیگران» به بررسی ایده‌های فلسفی می‌پردازند. «چگونه زندگی کنیم» برنده جایزه داف کوپر و جایزه حلقه منتقدان کتاب آمریکا برای بیوگرافی شد و «در کافه اگزیستانسیالیست» در سال 2016 به عنوان یکی از ده کتاب برتر سال نیویورک تایمز انتخاب شد.
 
کتاب «از نظر انسانی ممکن: هفتصد سال آزاد اندیشی، پرسش و امید بشر» در 464 صفحه از سوی انتشارات پنگوئن به زبان انگلیسی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها