شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
معرفی 10 نویسنده نوظهور با اعلام برندگان جوایز وایتینگ 2023  

در مراسمی در نیویورک، 10 برنده جایزه وایتینگ در بخش‌های شعر، داستان، ادبیات غیرداستانی و نمایشنامه معرفی شدند. برندگان جوایز وایتینگ ممکن است آثار زیاد یا هیچ اثر شناخته شده‌ای به نام خود نداشته باشند و به همین دلیل، نوظهور به شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ان پی آر، به گفته داوران، دریافت‌کنندگان جایزه 50 هزار دلاری، استعداد بسیار بالایی دارند و نوید آینده خوبی می‌دهند.

بنیاد وایتینگ در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که جوایز وایتینگ با هدف «شناسایی برتری و آینده درخشان در طیفی از استعدادهای نوظهور، نخستین فرصت را در اختیار بیشتر برندگان قرار می‌دهد تا همه وقت خود را به نوشتن اختصاص دهند یا در کار خود، ریسک‌های جدید و بزرگی انجام دهند.»

جوایز وایتینگ یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین جوایز نقدی برای نویسندگان نوظهور است. از زمان راه‌اندازی این جایزه در سال 1985 نویسندگانی که آن را دریافت کرده‌اند، از جمله اوشن وونگ، کولسون وایتهد، سیگرید نونز، آلیس مک درموت، جیا تولنتینو و لینگ ما، فعالیت‌های حرفه‌ای موفقی در پیش گرفته‌ و جوایز معتبر بی‌شماری از جمله پولیتزر، جوایز کتاب ملی و جوایز تونی را به دست آورده‌اند.

کورتنی هادل، مدیر برنامه‌های ادبی می‌گوید: «ما هر سال اخبار مربوط به برندگان جدید جایزه وایتینگ را دنبال می‌کنیم. این‌ها کسانی هستند که بدون ترس و با تخیل قوی می‌نویسند.» این جایزه برای ایجاد فضایی است که در آن، خلق کارهای پیشرو آسان و در دسترس باشد.

برندگان جوایز وایتینگ 2023 عبارتند از:
-تامی بلونت (شعر) که مجموعه‌اش «فانتزی برای مرد آبی‌پوش» «مانند یک معدنچی و با چراغی بر پیشانی، وارد شخصیت‌ها می‌شود و آنها را می‌کاود.»
-میا چونگ (نمایشنامه)، نویسنده نمایشنامه «بگیر وقتی ممکن است» که نمایشنامه‌هایش «تالاری نمایشی از آینه‌هایی است که لایه‌های همدردی و اعتماد را می‌گیرند و تکثیر می‌کنند».
-آما کجوئی (شعر)، نویسنده «غمگین‌ترین برهنه» که اشعار او «احساسات اشعار فولکلر و صراحت غزل را با تجربه‌های زنان سیاهپوست می‌آمیزد.»
-مارسیا داگلاس (داستان)، نویسنده «معادلات شگفت‌انگیز هراس» که «در پروژه‌ای آزمایشی، از زنده‌ها و مرده‌ها نمونه‌برداری کرده و آنها را در یک پارچه صوتی عجیب ترکیب می‌کند.»
-سیدیک فوفانا (داستان)، نویسنده «داستان‌هایی از مستاجران طبقه پایین» که «صداها را با دقت می‌شنود و ضبط می‌کند.»
-کارائیب فراگوزا (داستان)، نویسنده «دهانی را که به تو غذا می‌دهد، بخور» که داستان‌های کوتاهش «وحشت گوتیکی را با ریتم‌های دوست‌داشتنی و منزجر کننده زندگی معمولی ترکیب می‌کند و درونیات پیچیده شخصیت‌هایش را آشکار می‌کند».
-آر. کیکو جانسون (داستان)، نویسنده «هیچ کس دیگری»، نویسنده و تصویرگر- نخستین رمان‌نویس گرافیکی که به این جایزه دست یافته است- که «سه نسل خانواده‌ای در هاوایی را به طرز ظریفی به هم متصل می‌کند.»
-لیندا کینسلر (ادبیات غیرداستانی)، نویسنده‌ مجله اکونومیست که گزارش‌هایش «مانند فیلم‌های هیجان‌انگیز پلیسی، با شور و شوق و رمزگشایی نوشته می‌‎شود.»
-استفانیا تالادرید (ادبیات غیرداستانی)، نویسنده‌ مجله نیویورکر که «با نوشتن از فراموش‌ناشدنی بودن انسان روایت و از او محافظت می‎کند.»
-اما ویپرمن (شعر و نمایشنامه)، نویسنده «یان پیشرو از آرکانزاس»، «اثری اضطراب‌آور درباره آب و هوا که به دنبال آموزش نیست بلکه در پی همدردی است.»
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها